Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS326 |
| Ad | Mühendislikte Temel Yapılar |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Maden Mühendisleri için yeraltı ve yerüstü yapıları tünelcilik ve galeri açma, yol yapımı, heyelan-şev duraylılığı ve önlenmesi, zemin etüdü- zemin iyileştirmesi, iksa ve destek sistemleri, tasman, köprüler ve barajlar hakkında detaylı bilgi verir. Ayrıca Kullanılan beton ve kalitesi kayaç yapısı ve kayaçların mühendislik-jeomekanik özellikleri, kırık-çatlak sistemleri hakkında temel bilgiler verir
Dersin İçeriği
Yeraltı ve yerüstü yapıları tünelcilik ve galeri açma, yol yapımı, heyelan-şev duraylılığı ve önlenmesi, zemin etüdü- zemin iyileştirmesi, iksa ve destek sistemleri, tasman, köprüler ve barajlar hakkında detaylı bilgi verir. Ayrıca Kullanılan beton ve kalitesi kayaç yapısı ve jeomekanik özellikleri, kırık-çatlak sistemleri hakkında temel bilgiler verir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Mühendislikte Temel Yapılar, Kitap. A. M. KILIÇ, Ç.Ü. 2010.
Notlar
İnternet Kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Mineral ve kayaçların mühendislik özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ02 | Heyelan tiplerini tanımlar ve önleme yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ03 | Temel sondaj yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ04 | Harita bilgisini kullanır. |
| ÖÇ05 | Betonlarda çimentonun rolünü ve önemini açıklar. |
| ÖÇ06 | Köprülerin ve viyadüklerin yapım süreçlerini açıklar. |
| ÖÇ07 | Barajların temel özelliklerini tanımlar. |
| ÖÇ08 | Zemin etüdü uygular. |
| ÖÇ09 | Tünellerin özelliklerini tanımlar. |
| ÖÇ10 | Demiryolu ve istinat yapılarının özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ11 | Baraj türlerini sınıflandırır. |
| ÖÇ12 | Havaalanı türlerini sınıflandırır. |
| ÖÇ13 | Tünel açma yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ14 | Yeraltı yapılarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 5 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 3 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 2 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 1 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | 3 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 2 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Süreksizlikler ve kayaçların sınıflandırılması | ders notları (1-15) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Heyelanlar ve haritalar | ders notları (16-49) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Temel sondajlar | ders notları (50-70) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | beton | ders notları (71-83) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | karayolu ve otoyol yapıları | ders notları (84-127) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Demiryolu ve istinat yapıları | ders notları (127-142) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Köprüler ve viyadükler | ders notları (143-149) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
| 9 | su alma yapıları ve barajlar | ders notları (150-189) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Hava alanları | ders notları (189-195) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Raylı sistemler | ders notları (195-215) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Tünel terimleri | ders notları (215-217) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Tünel çeşitleri | ders notları (217-221) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Tünel kazıları | ders notları (221-242) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Konuların tekrarı | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||