Genel Bilgi
Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | MDZ304 |
Ad | Madenlerde Tahkimat |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZEN KILIÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖZEN KILIÇ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders öğrencilere açıklık tasarımı ve tavan tahkimatı ile ilgili temel yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi kazandırmayı amaçlar. Üretim yöntemlerine bağlı olarak yapılabilecek tahkimat yöntemleri hakkında bilgi sahibi yapmayı amaçlar
Dersin İçeriği
Tahkimat sistemlerine etki eden yüklerin belirlenmesi/ Yeraltı kazı boşluklarının tahkimat tasarımı için Kaya Kütlesi Sınıflandırma Sistemleri/ Ahşap tahkimat/ Çelik tahkimat; galerilerde ve uzunayaklarda kullanılan çelik tahkimat elemanları, hidrolik tahkimat/ Kaya saplamaları ile tahkimat/ Beton ve püskürtme beton tahkimatı/ Dolgu tahkimatı.
Dersin Ön Koşulu
MMD101 Matematik
Kaynaklar
Ders Notu, Kitaplar ve Diğer Kaynaklar
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yeraltı üretim yöntemleri sonucunda ortaya çıkan açıklıkların tasarım ilkelerini tanımlar ve açıklar. |
ÖÇ02 | Yeraltı üretim yöntemleri sonucunda ortaya çıkan açıklıkların tavan tahkimatı ile ilgili yöntemleri açıklar ve uygular. |
ÖÇ03 | Yeraltı üretim yöntemleri sonucunda ortaya çıkan açıklıkların tasarım yöntemlerini sıralar ve karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Tabakalı kayada açıklık tasarımını ve ayrışmış kayada açıklık tasarımını açıklar. |
ÖÇ05 | Ayrışmış kayada açıklık tasarımının temel ilkelerini açıklar ve uygular. |
ÖÇ06 | Ahşap tahkimatı tanımlar ve kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ07 | Çelik tahkimatı tanımlar ve kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Cıvata tahkimatı tanımlar ve uygulama süreçlerini açıklar. |
ÖÇ09 | Beton tahkimatı tanımlar. |
ÖÇ10 | Topuk tasarım ilkelerini açıklar ve uygulama süreçlerini değerlendirir. |
ÖÇ11 | Yeraltı ocaklarını ve açılan boşlukları üç boyutlu olarak görselleştirir ve üretim yöntemine bağlı olarak en uygun tahkimat sistemini seçer. |
ÖÇ12 | Yeraltı açıklıklarının tahkim edilmesi sırasında karşılaşılabilecek riskleri iş sağlığı ve güvenliği yönetmeliklerine uygun olarak değerlendirir ve önlem stratejileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Video/Dia gösterisi | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tahkimat kavramı, tahkimat çalışmalarının kapsamı ve unsurları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tahkimat tasarımının unsurları: yük, gerilme ve deformasyon kavramları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tahkimat tasarımının unsurları: kayaç özellikleri ve açıklık geometrisi ile ilgili unsurlar ve yük yaklaşımları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ahşap tahkimat; tahkimat elemanı olarak ahşap, ahşabın fiziksel mekanik özellikleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ahşap tahkimat; galeri tahkimat sistemleri ve ayak içi tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Galeri tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Galeri tahkimat sistemlerinin boyutlandırılması | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Arasınav | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Çelik tahkimat; galeri çelik tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Galeri çelik tahkimat sistemlerinin tasarımlandırılması | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çelik tahkimat: ayak içi tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Cıvata tahkimatı; cıvata ile tahkimat kavramı, cıvata tahkimatının unsurları, cıvata tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Beton tahkimat | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tahkimat elemanı olarak betonun fiziksel ve mekanik özellikleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |