Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS429 |
| Ad | Katı Sıvı Ayırımı |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, cevher hazırlama proseslerinde temel aşamalardan biri olan katı-sıvı ayrımının önemini göstermeyi amaçlar. Bu konudaki çalışmalar deneyler ile pekiştirilir.
Dersin İçeriği
Katı-sıvı ayrım teorisi, Katı-sıvı ayrım yöntemleri, Çöktürme, Flokülasyon, Koagülasyon, Tikinerler, Filtrasyon, Eleme, Katı/sıvı ayrım tesislerinin akım şemaları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Katı-Sıvı Notlar
Notlar
SUSUZLANDIRMA ( katı -sıvı ayrımı ) ve YÖNTEMLERİ PROF.DR.ÜNER İPEKOĞLU
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Katı sıvı ayırımı ve cevher hazırlamadaki yerini öğrenir. |
| ÖÇ02 | Laminer akış (stokes ), türbülanslı (newton), karışık ve süper kritik bölge akışları, reynold katsayısını bilir |
| ÖÇ03 | Terminal hız hesabı ve tane boyutunun belirlenmesi, engelli çökme, kync teorisi, eş çökelen partiküller ve konsantrasyon kriterini öğrenir. |
| ÖÇ04 | Filtrasyon, darcy kanunu, vakumlu ve pres filtreler ve çalışma özellikleri, sedimantasyon havuzlarını bilir (tiknerler) |
| ÖÇ05 | Tikner dizaynı, santrifüj ayırıcılarını öğrenir |
| ÖÇ06 | Kurutma sistemleri ve toz tutma yöntemlerini bilir |
| ÖÇ07 | vakumlu ve pres filtreler ve çalışma özellikleri hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ08 | sedimantasyon havuzları (tiknerler), laboratuvar uygulaması hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ09 | tikner dizaynı, santrifüj ayırıcılar hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ10 | katı sıvı ayırımında yeni ve yardımcı sistemler: kavisli elekler, hidrosiklonlar, tüp filtreler hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ11 | Kurutmanın genel özellikleri ve kullanılan yöntemler hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 4 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 2 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 5 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Katı sıvı ayırımı ve cevher hazırlamadaki yeri | Ders kitabı (0-10) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | berraklaştırma (sedimantasyon) | Ders notları (10-25) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | laminer akış (stokes ), türbülanslı (newton), karışık ve süper kritik bölge akışları, reynold katsayısı | Ders kitab(26-40) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Terminal hız hesabı ve tane boyutunun belirlenmesi, | Ders not(41-55) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | engelli çökme, kync teorisi, eş çökelen partiküller ve konsantrasyon kriteri | Yöntem anlatım kitabı (56-65) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | filtrasyon, darcy kanunu, | notları(65-75) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | vakumlu ve pres filtreler ve çalışma özellikleri, | Katı sıvı kitabı 76-80 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | çıktı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | sedimantasyon havuzları (tiknerler), laboratuvar uygulaması | Susuzlandırma Notları 81-90 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | tikner dizaynı, santrifüj ayırıcılar, | Ders notları 90-110 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | katısıvı ayırımında yeni ve yardımcı sistemler: kavisli elekler, hidrosiklonlar, tüp filtreler, video ve görsel sunular | Ders notları 111-122 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Kurutmanın genel özellikleri ve kullanılan yöntemler | Ders notları 123-134 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | tozun kontrolü | Ders notları 135-146 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | toz tutmanın genel özellikleri ve kullanılan yöntemler | Ders notları 147-160 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Konu tekrarı ve mazeret sınavı | notları 161-175 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | susuzlandırma 176-185 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders çıktı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||