MDS402 Yöneylem Araştırma Teknikleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MDS402
Ad Yöneylem Araştırma Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Madencilik problemlerinin yöneylem araştırma teknikleri kullanılarak çözülmesi

Dersin İçeriği

Yöneylem araştırma teknikleri, karar değişkenleri, amaç fonksiyonu ve kısıtlar, matematiksel model, optimum çözüm, ulaştırma ve atama problemleri, tahmin yöntemleri, çok kriterli karar verme yöntemleri

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

Tuncay Can, Yöneylem Araştırması, 2015 (Beta Yayınları)

Notlar

Hamdy A. Taha, Yöneylem Araştırması: Giriş, 2014 (Literatür Yayınları)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yöneylem araştırma teknikleri hakkında bilgilere sahip olur.
ÖÇ02 Matematiksel model kurma ile ilgili bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Doğrusal programlamada grafiksel çözüm yöntemi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Optimizasyon sonuçlarının yorumlanması konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ05 Ulaştırma problemleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Atama problemlerinin çözülmesi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ07 Tahmin yöntemleri hakkında bilgilere sahip olur.
ÖÇ08 Çok kriterli karar verme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Amaç ve Kapsam, Kaynaklar Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Doğrusal Programlamaya Giriş Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Doğrusal Programlama Modelinin Kurulması Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Doğrusal Programlama Problemlerinin Grafiksel Çözümü Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Doğrusal Programlama Problemlerinin Bilgisayar Çözümü Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Bazı Doğrusal Programlama Modellerinin Analizi Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Simpleks Yöntem Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ulaştırma Modelleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Ulaştırma Problemlerini Çözüm Yöntemleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Atama Modelleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Atama Problemlerinin Çözüm Yöntemleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Tahmin Modelleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Çok Kriterli Karar Verme Problemleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Çok Kriterli Karar Verme Problemlerinin Çözüm Yöntemleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 80
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,20
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.12.2024 10:16