FDB1730 Zihin Felsefesinin Temel Problemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1730
Ad Zihin Felsefesinin Temel Problemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Merve KOYUNCU


Dersin Amacı / Hedefi

Zihin felsefesinin klasik felsefenin de konusu olan tartışmalarının başlangıcını görerek modern düşüncede ve çağdaş felsefedeki yerini anlayıp sahası içerisine giren araştırma konuları hakkındaki temel görüşleri öğrenmek ve yorumlamaktır.

Dersin İçeriği

Zihin kavramı, bilinç problemi, zihin-beden problemi, öteki zihinler sorunu, yapay zekâ teorisi, zihin kuramları, öznellik.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Blackmore, S. (2017). Bilinç üzerine konuşmalar (S. Akbıyık, Çev.). İstanbul: Küre Yayıncılık. Chomsky, N. (2011). Dil ve zihin incelemelerinde yeni ufuklar (F. B. Aydar, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Churchland, P. S. (2019). Nörofelsefe (Ö. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları. Çitil, A. A. (2014). Çağdaş felsefeden kesitler. İstanbul: İstanbul Üniversitesi AUZEF Yayınları. Dennett, D. C. (2017). Bilinç açıklanıyor. (S. Kibar, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları Heil, J. (2020). Zihin felsefesi: Çağdaş bir giriş (S. Akbıyık ve M. Bilgili, Çev.). İstanbul: Küre Yayınları. Hofstadter, D. R., Dennett, D. C., & Doruker, F. (2008). Aklın gözü: benlik ve ruh üzerine hayaller ve düşünceler. Boğaziçi Üniversitesi. Jackendoff, R. (1987). Consciousness and the computational mind. Cambridge: The MIT Press. Libet, B. (1985). Unconscious cerebral initiative and the role of conscious will in voluntary action. Behavioral and brain sciences, 8(4), 529-539. https://doi.org/10.1017/S0140525X00044903 Nagel, T. (1974). What is it like to be a bat? The Philosophical Review, 83(4), 435–450. https://doi.org/10.2307/2183914 Papineau, D. (2021, Yaz). Naturalism, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, (Edward N. Zalta (ed.) Revonsuo, A. (2010). Consciousness: the science of subjectivity. East Sussex: Psychology Press, Taylor & Francis Group. Turing, A. M. (1950). Computing machinery and intelligence. Mind, 59, 433–460. https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433

Notlar

Searle, J. R. (1980). Minds, brains, and programs. Behavioral and Brain Sciences 3(3):417-57.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Zihin felsefesinin felsefi bir disiplin olarak hangi konularla ilgilendiğini açıklar.
ÖÇ02 Zihin felsefesinin tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ03 Zihin-beden problemini kavrar.
ÖÇ04 Zihin felsefenin çağdaş felsefedeki yerini tayin eder ve önemini kavrar.
ÖÇ05 Çağdaş felsefede zihin felsefesinin ilgili olduğu tartışmaları bilir ve söz konusu tartışmalarla fikirsel irtibatını kurar.
ÖÇ06 Zihin felsefesinin disiplinlerarasılık bakımından ilgili olduğu nörobilim, psikoloji, teknik bilimlerle irtibatını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Zihin Felsefesi Nedir? Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Antikçağda Zihin Kavramı Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Aristoteles’te Zihin Kavramı Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
4 Descartes’te Düalizm Problemi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Zihin-Beden Problemi ve Temel Yaklaşımlar Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Öteki Zihinler Problemi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Çağdaş Felsefede Temel Kuramlar Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğalcı Zihin Kuramı Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Doğalcılık ve İmaları Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Genetik ve Çevre İkileminde Zihin Kavramı Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Kişisel Özdeşlik Problemi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Makineler Düşünebilir Mi? Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Yapay Zekâ Fikrinin Tarihi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Qualia/ Nitelceler Sorunu Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 16 32
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 02:15