Genel Bilgi
Kod | İM519 |
Ad | İleri Zemin Mekaniği I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULAZİM YILDIZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Zeminlerde gerilme-deformasyon ilişkisi, kritik durum teorisi, ileri düzey zemin modelleri, krip davranış hakkında detaylı bilgiler vermek
Dersin İçeriği
Zemin davranışı, elastik teori, elasto-plastik davranış, krip davranış ile ilgili temel bilgiler, kritik durum teorisi ve bu bağlamda geliştirilen ileri zemin modelleri, nümerik modelleme teknikleri ve geoteknik yapıların nümerik analizi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Principles of Geotechnical Engineering
Notlar
Craig’s Soil Mechanics
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Zeminlerin mühendislik ve endeks özelliklerini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. |
ÖÇ02 | Zemin davranışı üzerinde suyun etkisini fark edip değerlendirebilir |
ÖÇ03 | Sızma problemlerinde gelişmiş analiz yöntemlerini uygulayabilir |
ÖÇ04 | Zemin davranışını ve kayma mukavemetini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde İnşaat Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını İnşaat Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, zeminlerin oluşumu, kil mineralleri | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Zeminlerin fiziksel özellikleri, dane ve yığın özellikleri | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Zeminlerde ağırlık hacim ilişkileri, temel kavramlar ve tanımlamalar, relatif sıkılık, özgül yoğunluk, dane çapı dağılımı, elek analizi, hidrometre analizi, ödev-1. | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kil mineralleri, yapısı, bileşimi, özgün yüzey, killerde su, flokülleşme, dispersiyon, killerin kıvam özellikleri ve kıvam limitleri | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Zeminlerde sınıflandırma sistemleri, Zeminlerde dane dağılımı ve birleştirilmiş zemin sınıflaması | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Zemin sınıflandırması ile ilgili ödev ve uygulama | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kompaksiyon teorisi, yöntemleri ve uygulamaları, ödev-3 | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Efektif gerilme: Doygun zeminlerde efektif gerilme kavramı. Kritik hidrolik eğim ve kaynama. Doygun olmayan zeminlerde efektif gerilme | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İletkenlik: Darcy kuralı. Hidrolik iletkenlik katsayısı ve tayin yöntemleri. Permeabilitenin değişkenliği. | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sızma: Süreklilik denklemi. Akım ağları. Hidrolik kaldırma. İzotrop ve homojen olmayan zeminlerde akım ağları. Permeabilitenin yöne bağlı değişimi. | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sızma (Devamı): Sızmanın numerik analizi. Sızma kuvveti. Borulanma-toprak dolgu barajlarda sızma. Filtre projelendirmesi. | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İki-boyutlu Gerilme Problemleri: Düzlemsel deformasyon durumu. Mohr çemberi. Çizgisel yük ve şerit yük altında gerilme artışları. | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Üç-boyutlu Gerilme Problemleri: Noktasal yük altında gerilme artışı. Alan yükleri altında gerilmeler. Tabakalı zeminlerde gerilmeler. Temel taban basıncı dağılımları | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Ödev ve sunumlar | Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,56 | ||
AKTS | 6 AKTS |