Genel Bilgi
Kod | CMZ105 |
Ad | Fizik I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE POLATÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYŞE POLATÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mekaniğin temel prensiplerinin öğretilmesi
Dersin İçeriği
Fizik ve ölçme, vektörler, bir boyutta hareket, düzlemsel hareket, parçacık dinamiği, iş ve enerji, enerjinin korunumu, parçacık sistemlerinin dinamiği, lineer momentum ve çarpışma, dönme kinematiği, katı cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi, katı cisimlerin dengesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Fen Bilimcileri ve Mühendisler için Fizik, D.C. Giancoli, çeviri editörü: Prof.Dr. Gülsen Önengüt- Akademi yayınları-2009
Notlar
Fen ve Mühendislik için Fizik-1 Serway-Beichner, çeviri editörü: Prof.Dr. Kemal Çolakoğlu , Palme yayıncılık-2002
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçme, hata ve temel birim kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Parçacık, yer değiştirme, hız ve ivme kavramlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Sabit ivmeli hareketin temel denklemlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Newton'un hareket yasalarını ve nasıl kullanılacağını kavrar. |
ÖÇ05 | İş, kinetic enerji, potansiyel enerji ve mekanik enerji kavramlarını anlar |
ÖÇ06 | Dönme hareketleri ile ilgili temel kavramları açıklar |
ÖÇ07 | Doğrusal momentum, açısal momentum kavramlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Temel korunum kanunlarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Fizik ve ölçme | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bir boyutta hareket | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Vektörler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | İki boyutta hareket | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Hareket kanunları | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Dairesel hareket ve Newton kanunları | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | İş ve enerji | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Potansiyel enerji ve enerjinin korunumu | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Potansiyel enerji ve enerjinin korunumu(devam) | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çizgisel Momentum ve Çarpışma | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Katı Cismin Sabit bir Eksen etrafında dönmesi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Katı Cismin Sabit bir Eksen etrafında dönmesi (devam) | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yuvarlanma hareketi açısal momentum ve Tork | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Yuvarlanma hareketi,açısal momentum ve tork (devam) | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,72 | ||
AKTS | 5 AKTS |