VFT514 Sıvı-Elektrolit, Asit- Baz Denge Farmakolojisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
VETERİNERLİK FARMAKOLOJİ VE TOKSİKOLOJİSİ(YL) (TEZLİ)
Kod VFT514
Ad Sıvı-Elektrolit, Asit- Baz Denge Farmakolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Derste vücuttaki sıvı-elektrolit denge mekanizmaları, sıvı-elektrolit dengenin bozulduğu durumlar asit baz dengesi ve bozuklukları ile bu durumlarda uygulanacak tedavi şekillerinin öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Sıvı-elektrolit ve asit-baz denge bozukluları ve bu sisteme etki eden ilaçların kaynakları ve özellikleri konularını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Kayaalp S. Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2019, Pelikan Yayınları. Kaya S, Pirinçci İ, Ünsal A, Traş B, Bilgili A, Akar F. Veteriner Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2009, Medisan. Katzung Bertram G. Basic & Clinical Pharmacology. 2018, McGraw-Hill Medical Books. Brunton Laurance, Knollmann Bjorn, Dandan Randa Hilal. Goodman and Gilman's The Pharmacologi-cal Basis of Therapeutics-13 th Edition. 2018, McGraw-Hill Medical Books.

Notlar

Kayaalp S. Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2019, Pelikan Yayınları. Kaya S, Pirinçci İ, Ünsal A, Traş B, Bilgili A, Akar F. Veteriner Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2009, Medisan. Katzung Bertram G. Basic & Clinical Pharmacology. 2018, McGraw-Hill Medical Books. Brunton Laurance, Knollmann Bjorn, Dandan Randa Hilal. Goodman and Gilman's The Pharmacologi-cal Basis of Therapeutics-13 th Edition. 2018, McGraw-Hill Medical Books.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Vücuttaki sıvı-elektrolit sistemi tanır.
ÖÇ02 Sıvı ve elektrolit denge bozukluklarını sıralar.
ÖÇ03 Asit-baz denge bozukluklarını tanımlar.
ÖÇ04 Plazma hacmini genişleten maddeleri adlandırır.
ÖÇ05 Böbrek ve idrar yolu ilaçlarını ifade eder.
ÖÇ06 Dolaşım şoku ve tedavisini listeler.
ÖÇ07 Konu ile ilgili mesleki bilgisini artıracak kaynakları belirleyip kullanır.
ÖÇ08 Kan nakli hakkında bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaçların kaynaklarını, özelliklerini, etkilerini, kullanıldığı ve kullanılmadığı durumları, vücuttaki hareketlerini, diğer ilaçlarla etkileşimlerini, besin değeri olan hayvanlarda kullanılma koşullarını açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zehirli maddelerin özelliklerini, kaynaklarını, zehirliliklerini, vücuttaki hareketlerini, etki şekillerini, etkilerini, tanı, sağaltım ve korunma yollarını açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaçların sağaltımda kullanılan miktarlarını ve şekillerini açıklar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaç ve zehirlerin vücuda giriş ve çıkış yolları ile vücutta uğradıkları değişiklikleri açıklar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaç ve zehirlerin vücuttaki etki mekanizmalarını açıklar. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Laboratuvarda temel ilaç şekillerini hazırlar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri ve cihazları açıklar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farmakolojik ve toksikolojik analizlerden elde edilen sonuçları raporlayabilir ve yorumlayabilir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel araştırmalarda kullanılan deney hayvanları ve alternatif yöntemler ile uyulması gereken etik kuralları bilir ve uygular.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kimyasal, biyolojik, radyolojik, nükleer savaş ajanlarını; bu ajanların insan, hayvan, çevre sağlığına zararlı etkilerini ve korunma yöntemlerini bilir ve uygular.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanı ile ilgili güncel bilgileri, metot ve uygulamaları takip eder, değerlendirir ve çalışma alanında kullanabilir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında yapmış olduğu bilimsel çalışma sonuçlarını kullanarak makale hazırlar, yayımlar ve sunar. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında bilimsel araştırma projelerinde görev alabilir ve proje yürütebilir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında edindiği bilgileri kullanarak insan, hayvan ve çevre sağlığı ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonlarda görev alır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Farmakoloji ve toksikoloji ile ilişkili bilim dalları ile ortak çalışmalar yürütebilir. 5
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı YÖK ve üniversitenin öncelikli alanları ile sürdürülebilir kalkınma amaçlarını esas alarak bilimsel çalışmalar planlar ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders Tanıtım ve Uygulama, Değerlendirme Bilgilerinin Öğrenciye Açıklanması. Ön hazırlık yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sıvı-elektrolit sistemin önemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Vücutta sıvı-elektrolit denge mekanizmaları Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Sodyum dengesi bozuklukları İnternetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Potasyum dengesi bozuklukları Kaynak okuma, internetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Kalsiyum dengesi bozuklukları Ders kitabı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Magnezyum dengesi bozuklukları Literatür tarama, ders kitabı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev
9 Asit-baz dengesi Kaynak okuma, literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Asidozun nedenleri ve sağaltımı Kaynak okuma, literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Alkalozun nedenleri ve sağaltımı Ders kitabı okuma, internetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Plazma hacmini değiştiren ilaçlar Ders kitabı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Diüretik ilaçlar Ders kitabı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 İdrarın pH’sını değiştiren maddeler ve klinik kullanımları İnternetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Dolaşım şoku, tedavisi ve kan nakli İnternetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 17 2 34
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 48 48
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 04:19