Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ (YL) | |
| Kod | MD026 |
| Ad | Delme ve Patlatma Dizaynı |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Patlayıcı madde bilgisi kazandırmak, Patlayıcı madde kullanarak kazıyı, kayaları (cevherleri) parçalama ve kırmayı öğretmek
Dersin İçeriği
Patlatma teknolojisine giriş/Patlatmada kullanılan terimler/Patlayıcı madde türleri ve sınıflandırması/Patlatma ekipmanları/Delik delme makineları/Patlatma teorisi/ Basamak patlatması/ Tünel patlatması/Yeraltında patlatma/ Düzgün patlatma yöntemleri/ Kontrollü patlatma yöntemleri/Patlatmayla oluşan çevresel etkiler/Patlatma işlemlerinde güvenlik/Örnek uygulamalar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu ve Kitaplar
Notlar
İnternet Kaynakları, Bilimsel Makaleler, Seminer, Sempozyum ve Kongre Kitapları, Yüksek Öğrenim Tezleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Patlatma tasarımı için gerekli verileri toplar. |
| ÖÇ02 | Delme tasarımı yapar ve optimum sonuçlar veren patlayıcı ile yemleme türünü belirler. |
| ÖÇ03 | Mevcut teorik yaklaşımları uygular ve yeni teoriler geliştirir. |
| ÖÇ04 | Yer altı ve yer üstünde etkili patlatma tasarımı gerçekleştirir. |
| ÖÇ05 | Belirli bir patlatma konusu üzerine derinlemesine analiz yapar. |
| ÖÇ06 | Madencilikte delme ve patlatma tasarımı süreçlerini açıklar. |
| ÖÇ07 | Patlatma literatüründen elde edilen bilgileri karşılaştırır ve değerlendirir. |
| ÖÇ08 | Patlatma tasarımında bilgisayar destekli analizleri uygular. |
| ÖÇ09 | Patlatma tasarım parametrelerini belirler ve delik delme sürecini analiz eder. |
| ÖÇ10 | Patlatmanın çevresel etkilerini değerlendirir ve azaltma yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ11 | Bir projenin yürütülmesinde kritik unsurları belirler ve analiz eder. |
| ÖÇ12 | Bilimsel bilgi ve yaratıcı düşünmeyi birleştirerek çözümler üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapmayı öğrenir. | 2 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek beceriye sahip olur. | 2 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 2 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yetenekleri kazanır. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi kendi başına tanımlama becerisi kazanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin mesleki ve etik sorumluluğunu kazanır. | 2 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje değerlendirebilecek beceriye sahip olur. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemin çözümünde elde edilen sonuçların yorumlanması becerisini kazanır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
| 2 | Delme ve Patlatmanın Önemi ve Mühendislikle İlgisi | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim |
| 3 | Patlayıcı Maddeler; Cinsleri, Özellikleri, Dağılımı ve Üretici Firmalar, Ateşleme Sistemleri; Cinsleri, Özellikleri, Dağılımı Ve Üretici Firmalar. | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 4 | Delik Delme İşlemi, Delik Delme Sistemleri, Delme Metodlarının Karşılaştırılması, Yerüstü Ve Yeraltı Delik Delme Makinaları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
| 5 | Kaya Birimlerinin Malzeme ve Kütle Özellikleri, Kaya Özelliklerinin Patlatmaya Etkileri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 6 | Patlatma Tasarım Parametreleri, Patlatma Geometrisi, Özgül Şarjın Belirlenmesi İçin Önerilen Yöntemler, Dilim Kalınlığının Belirlenmesi | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 7 | Patlama mekanizması | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
| 8 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 9 | Ödev Değerlendirme Çalışması | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım |
| 10 | Açık işletmelerde patlatma ve patlatma tasarımı | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme |
| 11 | Yeraltı işletmelerde patlatma ve patlatma tasarımı | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 12 | Patlayıcı madde depoları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 13 | Patlatmanın Çevresel Etkileri, Yer Sarsıntısının Oluşumu ve Genel Karakteristikleri, Ölçekli Mesafe Kavramı, Maksimum Parçacık Hızı Tahmini. | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 14 | Hava Şoku ve Gürültü, Hava Şoku ve Gürültü Ölçümü ve Karakteri, Patlatmadan Kaynaklanan Yapısal Hasar Kriterleri, Yersarsıntısı ve Hava Şoku İzleme Sistemleri. | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
| 15 | Patlayıcı madde kazaları ve güvenlik önlemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ödev | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||