ÇM525 Çevresel Risk Değerlendirmesi ve Yönetimi

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ÇM525
Ad Çevresel Risk Değerlendirmesi ve Yönetimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FUAT BUDAK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FUAT BUDAK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere çevresel risk değerlendirmesi süreçlerini ve yönetim stratejilerini ileri düzeyde öğretmek. Problem formülasyonu, uç nokta analizi, maruz kalma değerlendirmesi, doz-tepki analizi ve risk karakterizasyonu gibi temel değerlendirme yöntemlerini kullanarak, çevresel riskleri analiz etme ve yönetme yetkinliği kazandırmak.

Dersin İçeriği

Çevresel risk değerlendirmesi çerçevesi ve temel bileşenleri, problem formülasyonu ve risk analizi yaklaşımları, uç nokta (endpoint) analizi, maruziyet değerlendirmesi yöntemleri, doz-tepkisi değerlendirmesi ve toksikolojik modelleme, risk karakterizasyonu ve belirsizlik analizi, çevresel risk yönetimi stratejileri, risk iletişimi ve politika geliştirme süreçleri, ulusal ve uluslararası risk değerlendirme standartları.

Dersin Ön Koşulu

Öğrencilerin çevre bilimleri, toksikoloji ve risk analizi konularında ileri düzeyde bilgi sahibi olması beklenmektedir.

Kaynaklar

Ekolojik Risk Değerlendirmesi, 2007, Glenn W. Suter. Ekolojik Risk Değerlendirmesi Rehberi, EPA.

Notlar

Çevresel Risk Değerlendirmesi: Yaklaşımlar, Deneyimler ve Bilgi Kaynakları, EEA.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çevresel risk değerlendirmesi çerçevesini ve bileşenlerini ileri düzeyde analiz eder.
ÖÇ02 Problem formülasyonu ve uç nokta analizlerini uygulayarak çevresel riskleri tanımlar.
ÖÇ03 Maruz kalma değerlendirmesi ve doz-tepkisi analizlerini kullanarak risk karakterizasyonu yapar.
ÖÇ04 Belirsizlik analizi ve risk iletişimi tekniklerini değerlendirir.
ÖÇ05 Çevresel risk yönetimi stratejilerini uygular ve politika geliştirme süreçlerinde analiz yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çevresel Risk Değerlendirme Prosesi Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 Risk Değerlendirmenin Çevresel Karar Vermeye Katkısı Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Risk Değerlendirme Planlaması Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Problem Formülasyon safhası Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Değerlendirme Uç Noktalarının Seçimi Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kavramsal Modelleme Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Analiz Safhası Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Konunun verilen kaynaklardan okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Maruz Kalma Karakerizasyonu Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Ekolojik Etkilerin Karakterizasyonu Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Riskin Tahmin Edilmesi Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Riskin Tanımlanması Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Risk Yönetimi Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Risk Yönetimi-devam Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Risk İletişimi Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Ders değerlendirmesi Konunun verilen kaynaklardan okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Konunun verilen kaynaklardan okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 12:32