Genel Bilgi
Kod | ÇM523 |
Ad | Ağır Metal Toksikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BELGİN BAYAT |
Dersin Amacı / Hedefi
Yüksek lisans seviyesindeki öğrencilere ağır metaller ve toksik etkileri, iyileştirilmeleri, uzaklaştırılmaları (su, arıtma çamurları, katı atık, baca gazı ve toprak) ve bu işlemlerin yönetmeliklere uygun olarak yapılabilmesi hakkında bilgi birikimi sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Ağır metalllerin tanımı, tipleri ve kaynakları, ağır metalllerin insan ve diğer canlılara ve çevreye olan toksik etkileri, ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, evsel ve endüstriyel atıksulardan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, atıksu arıtma çamurundan bertaraf etme yöntemleri, katı atıklardan bertaraf etme yöntemleri, baca gazlarından ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, topraktan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, radyoaktif kirlenme ve bertaraf etme yöntemleri, ağır metallerin deşarj standartları ile ilgili yönetmelikler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları; Pollution: Causes,Effects & Control, Ed. R.M. Harrison
Notlar
Pollution: Causes,Effects & Control, Ed. R.M. Harrison
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağır metalllerin tanımı, tipleri ve kaynakları, ağır metalllerin insan ve diğer canlılara ve çevreye olan toksik etkilerihakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri: evsel ve endüstriyel atıksulardan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, atıksu arıtma çamurundan bertaraf etme yöntemleri, katı atıklardan bertaraf etme yöntemleri, baca gazlarından ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, topraktan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, radyoaktif kirlenme ve bertaraf etme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Radyoaktif kirlenme ve bertaraf etme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Ağır metallerin deşarj standartları ile ilgili yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ağır metalllerin tanımı, tipleri ve kaynakları, | Konu ile ilgili araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ağır metalllerin tanımı, tipleri ve kaynakları (konu devamı), | Konu ile ilgili araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ağır metalllerin insan ve diğer canlılara ve çevreye olan toksik etkileri, | Konu ile ilgili araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ağır metalllerin insan ve diğer canlılara ve çevreye olan toksik etkileri (konuya devam) | Konu ile ilgili araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri: evsel atıksulardan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, | Konu ile ilgili araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri: evsel ve endüstriyel atıksulardan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, | Konu ile ilgili araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri: endüstriyel atıksulardan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, | Konu ile ilgili araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Atıksu arıtma çamurundan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, | Konu ile ilgili araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Katı atıklardan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, | Konu ile ilgili araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Baca gazlarından ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, | Konu ile ilgili araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Topraktan ağır metalleri bertaraf etme yöntemleri, | Konu ile ilgili araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Radyoaktif kirlenme ve bertaraf etme yöntemleri, | Konu ile ilgili araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ağır metallerin deşarj standartları ile ilgili Türkiye'deki yönetmelikler, | Konu ile ilgili araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ağır metallerin deşarj standartları ile ilgili USA ve AB'deki yönetmelikler. | Konu ile ilgili araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |