Genel Bilgi
Kod | ÇM502 |
Ad | Endüstriyel Atıksular |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere endüstriyel atıksuların karakterizasyonu, arıtımında kullanılan fiziksel, kimyasal ve biyolojik prosesler ile ileri arıtma yöntemlerini öğretmek; ayrıca, farklı endüstrilere özgü atıksu arıtma stratejilerini değerlendirme ve tasarlama yetkinliği kazandırmak.
Dersin İçeriği
Endüstriyel atıksuların karakterizasyonu, kaynaklarına göre sınıflandırılması, fiziksel, kimyasal ve biyolojik arıtma yöntemleri, ağır metal giderimi, renk ve toksisite giderimi, membran teknolojileri ve ileri arıtma prosesleri, sektör bazlı atıksu arıtma stratejileri (tekstil, gıda, kimya, metal sanayi vb.), atıksu geri kazanımı ve yeniden kullanımı, yasal mevzuatlar ve deşarj standartları.
Dersin Ön Koşulu
Öğrencilerin temel su ve atıksu arıtma süreçleri ile kimyasal prosesler hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir.
Kaynaklar
Endüstriyel Kirlenme Kontrolü. Olcay Tünay İTÜ 1996
Notlar
Industrial Waste Treatment Handbook Frank Woodard, Ph.D., P.E., 2001 by Butterworth–Heinemann
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endüstriyel atıksuların karakterizasyonunu yapar ve arıtım süreçlerine etkilerini analiz eder. |
ÖÇ02 | Fiziksel, kimyasal ve biyolojik arıtma süreçlerini değerlendirir ve uygun teknolojiyi seçer. |
ÖÇ03 | Ağır metal, renk ve toksisite giderimi için ileri arıtma yöntemlerini uygular. |
ÖÇ04 | Farklı endüstrilere özgü atıksu arıtma stratejilerini karşılaştırır ve en uygun çözümleri geliştirir. |
ÖÇ05 | Atıksu geri kazanımı ve yeniden kullanım olanaklarını değerlendirerek sürdürülebilir arıtma çözümleri önerir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Endüstriyel atıksuların kaynakları ve özellikleri, tesiste suların tekrar kullanımı ve tesis içi atık kontrolü. | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Atık yüklerinin azaltılması ve tesis içinde alınması gereken önlemler. | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Endüstriyel atıksuların kontrolünde var olan en uygun teknloji kavramı. En uygun teknolojilerin belirlenmesinde uygulanan teknikler | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Endüstriyel atıksular için deşarj standartları | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Seçilmiş endüstriler 1 Gıda Endüstrisi | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Seçilmiş endüstriler 2 Deri tabaklama | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
7 | Seçilmiş endüstriler 3 İçecek endüstrisi | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Seçilmiş endüstriler 4 Tekstil endüstrisi | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Seçilmiş endüstriler 5 Kağıt endüstrisi | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Seçilmiş endüstriler 6 Demir çelik endüstrisi | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Seçilmiş endüstriler 7 Metal kaplama | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İncelenen endüstriler için arıtma alternatiflerinin değerlendirilmesi. | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Tesis içi kontrol | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Endüstriyel atıksu arıtımı | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |