GZS432 Yapay Zeka ve Gazetecilik

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS432
Ad Yapay Zeka ve Gazetecilik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan BULUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, yapay zeka kavramını ve habercilik ortamlarını tanıtmak, yapay zeka destekli haber üretim olanaklarını açıklayarak, platform bazlı etik haber üretim ve paylaşım yolları hakkında bilgi edindirmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders, üretken yapay zeka araçlarının nasıl çalıştığını, prompt mühendisliği ve SEO ile haber üretim sürecinin nasıl desteklenebileceğini ve bağımsız haber üretiminin yaratıcı olanaklarını ve yöntemlerini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Deniz, Ş. ve Korap Özel, E.(2023). Google’dan Yapay Zekaya Geleceğin Gazeteciliği - Para, Veri ve Haber. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler. Reese, B. (2020). Yapay zeka çağı dördüncü çağ: Akıllı robotlar, bilinçli bilgisayarlar ve insanlığın geleceği. M. Doğan (Çev.). Say Yayınları. Ünal, E. (2023). Üretken Yapay Zekâ Çağı ve ChatGPT. Bilim Teknik. https://edergi. tubitak.gov.tr/edergi/yazi.pdf;jsessionid=7cBNlgGQP69s9gG+XsEJGFQi? dergiKodu=4&cilt=56&sayi=1178&sayfa=56&yaziid=48280 Narin, B. (2017). Uzman görüşleri bağlamında haber üretiminde otomatikleşme: Robot gazetecilik. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (27), 79-108. Bulut, S. (2019). Dijital medyada haber: gazetecilikte arama motoru optimizasyonu uygulaması üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(4), 1087-1105.

Notlar

Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yapay zeka, NLG, SEO ve makine öğrenimi ifadelerini açıklar.
ÖÇ02 Dijital habercilik için uygun promt yöntemlerini hatırlar.
ÖÇ03 Haber metni geliştirmek için hangi yapay zeka araçlarından yararlanacağını listeler.
ÖÇ04 Bir olay ile ilgili bir metin veya görseli YZ araçlarından destek alarak tasarlar.
ÖÇ05 YZ bazlı haber üretimini YZ araçları ve etik yöntemle üretmeyi tasarlar.
ÖÇ06 Dijital medya ortamları için temel etik ve etik dışı YZ kullanım alanlarını ve yöntemlerini açıklar.
ÖÇ07 SEO için iletişimsel yapay zeka araçlarını kullanır.
ÖÇ08 Bir haber metnini YZ araçlarını kullanarak SEO kriterlerine uyumlu hale getirir.
ÖÇ09 Verileri uygun YZ arçlarıyla görselleştirir.
ÖÇ10 Mevcut bir haberin YZ araçlarıyla yazıldığını değerlendirir.
ÖÇ11 Mevcut bir haberi SEO kriterlerine göre analiz eder.
ÖÇ12 Mevcut bir haberde YZ araçlarının etik olarak yararlanıp yararlanılmadığını ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı ve temel kavramlar Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yapay zeka ve İletişimsel Yapay zeka kavramları Ders materyallerinde yapay zeka konusunun okunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Gazetecilik için uygun YZ araçları Mevcut YZ araçlarının incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
4 Metin üretim araçları ve prompt mühendisliği Prompt yazma çalışması yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
5 Promt mühendisliği ve haber geliştirme Promt mühandisliği denemelerinin yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
6 Haber metni için SEO uygulama SEO araçlarının incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
7 YZ ile haber üretim pratiği SEO araçlarının incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
8 Ara Sınavlar Ders matyeryallerinin genel tekrarı. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Otomatik içerik üretimi metin geliştirme Metin geliştirme denemesi yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
10 Prompt pratikleri ve sonuç analizi Uygun prompt yazma çalışması yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
11 Veri gazeteciliği için AI araçları Ders materyallerinin temaya göre okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
12 Otomatik veri analizi ve görselleştirme Uygun araçların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
13 Yapay zeka ve doğruluk kontrolü Uygun araçların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Yaratıcı yazarlık için yapay zeka avantaj ve dezavantajları Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Gazetecilik için yapay zekanın geleceği ve eleştirel sorgulama Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders matyeryallerinin genel tekrarı. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders matyeryallerinin genel tekrarı. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 110
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,40
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 04:56