Genel Bilgi
Birim | ALADAĞ MESLEK YÜKSEKOKULU |
ORMANCILIK VE ORMAN ÜRÜNLERİ PR. | |
Kod | ORM109 |
Ad | Ormancılık Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. CENGİZ KEŞMER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi DURMUŞ ÇETİNKAYA
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Orman ekosistemlerinin nicelik ve bazı niteliksel özellikleri, Orman İşletmeciliği sayesinde Orman Endüstrisine sağlanan hammaddenin tüm üretim ve faydalanma süreçleri hakkında bilgilendirmek ve Ormancılık teşkilatının yapısı, birimleri ve görevleri, ulusal ve uluslar arası çevre ve ormancılık süreçleri hakkında bilgi edindirmek.
Dersin İçeriği
Orman Ekosisteminin Oluşum Süreci ve Minimal Çevre Faktörleri. Ormancılık Kavramının Değişik Açılardan İrdelenmesi ve Uygulama Biçimleri. Ülkemizde ve Dünyada Orman Varlığı.Türkiye Ormanlarının Genel Yapısı ve Coğrafi dağılımı. Ormancılık Amaçlarının sınıflandırılması. İşletme Şekilleri ve Orman Formları. Faydalanmanın Düzenlenmesinde Kullanılan Teknik Terimler. Türkiyede Faydalanmanın Düzenlenmesinde Kullanılan Amenajman Metotları ve Uygulanan Orman Formları. Optimal Kuruluşun Belirlenmesi. İşletme Sınıflarından Sağlanan Toplam Etanın Hesaplanması. İşletme Ormanlarında Bakım. İşletme Ormanlarında Üretim, Taşıma Ve Pazarlama. Orman Ürünleri Üretim Tüketim Projeksiyonları Ve Arz Talep Dengelemeleri. Uluslar arası ormancılık süreçleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu
Notlar
Öğretim elemanı ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Orman mühendisliği ve Orman endüstri mühendisliği meslek grupları arasındaki kullanılabilecek iletişim meslek terimlerini analiz eder |
ÖÇ02 | Orman varlığı ve çevrecilikle ilgili mesleki ve genel kültürünü değerlendirir |
ÖÇ03 | Meşcere kavramını detaylı olarak açıklar |
ÖÇ04 | Dünya'da varolan orman çeşitlerinin özelliklerini açıklar |
ÖÇ05 | Ormancının görev, ilke ve sorumluluklarını bilir ve bu konularda yorumları değerlendirir |
ÖÇ06 | Dünya'da ve Türkiye'de ormancılığın dünden bugüne nasıl geliştiğini ve hangi aşamalardan geçtiğini açıklar |
ÖÇ07 | Ormanın tanımını ve gerekli tanımları öğrenir ve kendisi de bu tanımlara özgün çözümler önerir |
ÖÇ08 | Ormancılığın temel dallarını analiz eder |
ÖÇ09 | Ormancılığın bir meslek olmaktan öte bir yaşam biçimi olduğunu algılar ve açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ormancılık ve Orman Ürünleri alanları ile ilgili temel bilgileri ve genel kavramları açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ormancılık uygulamaları için çağdaş teknolojiden ve uygun yöntemlerden yaralanır, ormancılık hizmetleri ile ilgili gerekli araç ve gereçleri kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ormancılık ve orman ürünleri ile ilgili yasalara uygun davranır ve alanında edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkilerde hücre ve organ yapısı, yaşamsal faaliyetler, bitki-su-toprak ilişkisi, meteorolojik olaylar, ekoloji ve çevre sorunları ile ilgili temel bilgiye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik düşünebilir, ormancılık ve orman ürünleri alanında çalışma sahasındaki işi ile ilgili bilgiler toplar, analiz eder ve elde ettiği bilgileri uygular. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel olay ve gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslek alanı ile ilgili araştırma yapmak bilgi toplar, rapor haline getirir, ayrıca bu raporu hizmet verdiği kurum ve kişilere açık bir şekilde sözlü veya yazılı olarak anlatır, takım çalışması yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir orman ürünü olan odundan üretilen ahşap esasları ürünlerin elde etme teknolojilerini açıklayabilir ve bu tesislerde yönetici olarak çalışabilir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Asli ve tali orman ağaçlarının dikimi, yetiştirilmesi, bakımı, kesimi, üretimi, taşınması, depolanması işlemlerinin yapar. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluğu altında çalışanları bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak birlikte hareket eder | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Odun ve Odun dışı orman ürünleri üretim teknolojileri alanında yeterli bilgiye sahiptir ve bu ürünlerin işlendiği tesislerde ekip lideri olarak görev alır. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında sorumluluğa sahiptir. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerini kullanır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşlarıile yeterli düzeyde iletişim kurar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ormanların geliştirilmesi usulsüz ve kanunsuz müdahalelere, tabii afetlere, yangınlara, muhtelif orman zararlılarına karşı koruma ve gerekli kontrolleri yaptırır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ormancılığıın doğuşu ve gelişimi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Genel bilgiler ve kavramlar | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Yetişme Ortamı İsteklerine Göre Orman Vejetasyonu Çeşitleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | İnsanın Etki Derecesine Göre Orman Vejetasyonu Çeşitleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Oluştuğu Materyale Göre Orman Vejetasyonu Çeşitleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Meşcere Tanımı, Kuruluş Şekillerine Göre Meşcereler | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Odunda Yapılan Ölçümler | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders notları çalışılmalıdır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ağaçta Yapılan Ölçümler | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Meşcerede Yapılan Ölçümler | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
11 | Ormana Sınır Çeken Faktörler | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
12 | Ormanların İşlevleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ormancılık Tipleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Ormancılığın Amaç, Görev ve İlkeleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ormancılığın Diğer Sektörlerle İlişkileri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları çalışılmalıdır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları çalışılmalıdır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |