Genel Bilgi
Kod | BK0071 |
Ad | Böceklerde Savunma Mekanizmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan PEHLİVAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Böceklerin geliştirmiş olduğu savunma mekanizmalarını öğrenmek ve bu bilgilerin böcekler ile savaşımda kullanılabilme olanakları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği
Dünyada tür sayısı bakımından hayvan grupları arasında ilk sırada yer alan böcekler, kendilerini çevrelerindeki avcılardan, parazitoitlerden ve diğer tehditlerden korumak için çeşitli savunma mekanizmaları geliştirmişlerdir. Bu savunma mekanizmaları, böceklerin çöllerden ormanlara ve su ortamlarına kadar çok çeşitli habitatlarda uyum sağlamasına ve hayatta kalmasına izin vermiştir. Böcekler kendilerini savunmak için kimyasal savunma, kamuflaj, fiziksel yapılar, mimikri ve uzaklaşma/uçma gibi bir dizi farklı strateji kullanırlar. Bu ders kapsamında bu staratejilerin herbiri ayrı ayrı ele alınacak ve örneklerle detaylı bilgiler verilerek anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Entomoloji
Kaynaklar
Gullan, P. J., & Cranston, P. S. (2014). The insects: an outline of entomology. John Wiley & Sons. J. E. Huheey (1984). "Warning coloration and mimicry". In William J. Bell & Ring T. Cardé (ed.). Chemical Ecology of Insects. London: Chapman and Hall. pp. 257–297. J .M. Pasteels, J. C. Grégoire & M. Rowell-Rahier (1983). "The chemical ecology of defense in arthropods" . Annual Review of Entomology. 28: 263–289.
Notlar
Güncel Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Böcekler arasındaki ilişkileri öğrenir |
ÖÇ02 | Böcekler arasındaki iletişim mekanizmalarını öğrenir |
ÖÇ03 | Böceklerin adaptasyon yetenekleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Böceklerin savunma mekanizmalarını öğrenir |
ÖÇ05 | Böceklerin savunma mekanizmalarının mücadelede kullanılabilme olanakları hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Böcekler arasındaki ilişkilere genel bakış | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Böcekler nasıl ve neden iletişim kurarlar? | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Böceklerde iletişim organları ve yapıları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Böceklerin adaptasyon yetenekleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Böceklerde savunma mekanizmalarına genel bakış | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Böceklerde kimyasal savunma mekanizmaları I | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Böceklerde kimyasal savunma mekanizmaları II | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Böceklerde kamuflaj | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Böceklerde fiziksel savunma | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Böceklerde mimikri I | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Böceklerde mimikri II | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Böceklerin savunmasında uzaklaşma/uçma | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sosyal yaşayan böceklerde savunma mekanizmaları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel değerlendirme | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |