Genel Bilgi
Kod | BT567 |
Ad | İlaç Geliştirme ve Biyoaktif Molekül Sentezi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Hacı Ali DÖNDAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında yeni ilaç geliştirme stratejileri, biyomoleküller ve ilaç etken maddesi olabilecek biyoaktif terapotik moleküllerin dizaynı ve sentezi stratejilerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
İlaç dizaynında Moleküler Modelleme,İlaç Geliştirme Aşamaları,Bilgisayar Destekli İlaç Tasarımı (CADDs), İlaç Etken Molekülleri ve biyoaktif bileşiklerin Özellikleri,Yeni İlaç Moleküllerin eldesinde; Kombinatoryal kimya,Hızlı Tarama (HTS) ve Kantitatif Yapı-Etki İlişkileri (QSAR).Biyomoleküller ve biyosentez stratejileri,proteinler,enzimler,nükleik asitler,ribofosforamitler ve oligoribonükleotitler.Biyosensörler,Moleküler biyolojide teropotik moleküllerin geliştirilmesi,Öncü bileşiğin belirlenmesi,İlaç etken madde ve biyoaktif molekül sentez yöntemleri,Analogların sentezi,yarı sentetik stratejiler, biyosentezler ve full sentezler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Patrick, GL An Introduction to Medicinal hemistry, 5 th Ed. Oxford University Press, 2013 Beale, JM., Block, JH. Wilson and Gisvold s Textbook of Organic Medicinal and Pharmaceutical Chemistry, 12th Edition, Lippincott Williams Wilkins, 2011
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç geliştirme ile ilgili genel kavramları bilir ve tanımlar |
ÖÇ02 | İlaç dizaynında moleküler modellemenin önemini bilir ve uygular |
ÖÇ03 | Yeni ilaç etken maddelerinin ve moleküllerin keşfinde kullanılan yöntemlerini bilir |
ÖÇ04 | Organik sentez stratejileri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | İlaç etken maddesi sentez yöntemlerini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlaç dizaynında Moleküler Modelleme | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | İlaç Geliştirme Aşamaları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Bilgisayar Destekli İlaç Tasarımı (CADDs) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İlaç etken molekülleri ve biyoaktif bileşiklerin özellikleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yeni ilaç Moleküllerin eldesinde; Kombinatoryal kimya, Hızlı tarama (HTS) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kantitatif Yapı-Etki İlişkileri(QSAR) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Biyomoleküller ve biyosentez stratejileri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Proteinler, enzimler, nükleik asitler, ribofosforamitler ve oligoribonükleotitler | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Biyosensörler | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Moleküler biyolojide terapotik moleküllerin geliştirilmesi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Öncü bileşiğin belirlenmesi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İlaç etken madde ve biyoaktif molekül sentez yöntemleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Analogların sentezi ve yarı sentetik stratejiler | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Biyosentezler ve full sentezler | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Biyoteknolojik ilaçlar | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |