Genel Bilgi
Kod | BT035 |
Ad | Bitki Islahı ve Genetiğinde Güncel Uygulamalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK TOKLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki ıslahı ve genetiğinde günümüzde ulaşılan bilimsel gelişmeleri ve bu gelişmelerin modern bitki ıslahında sentezlenerek uygulanmasını öğrenir
Dersin İçeriği
Mendel genetiğinden günümüze kadar Genetik biliminde yaşanan gelişmeler ile bu gelişmelerin bitki ıslahındaki yeri ve önemi ile kullanım olanakları, günümüzde bitki genetiği ve ıslahında ulaşılan yöntem ve teknikler, moleküler genetik yöntem ve teknikleri ile bunların bitki ıslahı programlarında uygulanması, bitki ıslahı ve genetiğinde gelece ilişkin projeksiyonlar
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Genetik, Genetiğe Başlarken, Mendel Genetiği, Moleküler Genetik, Bitki Islahı, Principles of genetics
Notlar
Güncel Bilimsel Makaleler, Modern Genetic Analysis
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki ıslahı ve genetiğinde güncel uygulamaları kavrar |
ÖÇ02 | Mendel genetiğinden modern genetiğe geçişte yaşanan gelişmeleri öğrenir |
ÖÇ03 | Klasik ıslah metodları ve modern ıslah yöntemleri ve bu alandaki gelişmeleri öğrenir |
ÖÇ04 | Genetik ve ıslah alanında güncel bilgi ve teknolojilerin sentezlenmesi ve uygulamasını kavrar |
ÖÇ05 | Güncel bitki ıslahı programlarının oluşturulması ve uygulanmasını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki ıslahı ve genetiğin tanımı ve tarihçesi, varyasyon kaynakları, mutasyon tipleri, kalıtımın esasları (kalitatif ve kantitatif kalıtım) | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bitki ıslahı ve genetiğin tanımı ve tarihçesi, varyasyon kaynakları, mutasyon tipleri, kalıtımın esasları (kalitatif ve kantitatif kalıtım) 2 | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Mendel Genetiğinden Modern Genetiğe geçiş süreci, temel kavramlar, mendel genetiği ve moleküler genetiğin bitki ıslahında kullanımı | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Mendel Genetiğinden Modern Genetiğe geçiş süreci, temel kavramlar, mendel genetiği ve moleküler genetiğin bitki ıslahında kullanımı 2 | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Bitkilerde döllenme biyolojisi, genetik ve ıslah ilişkisi, o Yabancı ve kendine döllenen bitkilerde uygulanabilecek ıslah teknikleri | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Bitkilerde döllenme biyolojisi, genetik ve ıslah ilişkisi, o Yabancı ve kendine döllenen bitkilerde uygulanabilecek ıslah teknikleri 2 | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Dayanıklılık ve kalite ıslahı, hibrit çeşitlerin geliştirilmesi | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Heterosis kavramı ve ıslahta kullanımı | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Bitkilerde gen aktarımı ve transgenik bitkiler, transgenik bitki tanımı ve elde edilmesi | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Bitkilerde genetik haritalama, agromorfolojik ve moleküler karakterizasyon | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | QTL analizleri, marköre dayalı seleksiyon ıslahı | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Küresel iklim değişikliği, bitki ıslahı ve genetik ilişkileri | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Bitki ıslahı ve genetiği yönünden gen kaynaklarının önemi ve kullanımı | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Günümüz teknolojisi ile güncel bitki ıslahı programlarının oluşturulması (Buğday ve mısır örneği) | Kaynak gösterimi, power point sunum, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |