PM602 Coğrafi Bilgi Sistemleri Temelli Çevresel Risk Değerlendirmesi ve Yönetimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL)
Kod PM602
Ad Coğrafi Bilgi Sistemleri Temelli Çevresel Risk Değerlendirmesi ve Yönetimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin sonunda öğrencinin kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, orman yangınları, yüzey ve yer altı suyu kirlenmesi gibi doğal ve teknolojik risklerin CBS temelli analizi konularını öğrenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Doğal ve teknolojik risk kavramları: kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, vb. Proje konu ve gruplarının belirlenmesi. Risk olasılıkları ile ortaya çıkması muhtemel zararların sayısallaştırılması. Risk değerlendirmesi (tanımlama, önceliklendirme, ağırlıklandırma). Kontrol analizi (kaldırma kapasitesi, kontrol mekanizmaları) ve risk kontrolünde strateji seçimi. Boolean etki analizi. Riske karşı kırılganlık ve kırılganlık analizi. Göreceli risk görüntülerinin oluşturulması ve risk altındaki nüfus. Öklit ve dağılma temelli populasyon tahminleri: düzgün yoğunluk yöntemi ve ALOHA dağılım modelleri. Noktasal olmayan kirlilik modellemesi: sediment ve besin taşınımı, Karasal taşınım ve dağılım süreci, akış yolu dağılım oranları. Örnek çalışmalar: (1) doğal afet risklerinin haritalanması ve değerlendirmesi, (2) deniz seviyesi yükselmesi riskine karşı kırılganlık analizi (3). Örnek çalışmalar: (4) noktasal olmayan kirlilik modellemesi, (5) uzaktan algılama ve cbs temelli taşkın analizi, (6) geniş ölçekli kuraklık risklerinin belirlenmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Eastman, J. R., 2016. TERRSET Manual. Clark University Press. 391P.

Notlar

Eastman, J. R., 2016. TERRSET Tutorial. Clark University Press. 468P.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çevresel riskler ve bunların olası zararlarını saptar.
ÖÇ02 Farklı risklerin haritalanması sırasında hangi kriterleri dikkate alacağını sıralar.
ÖÇ03 Noktasal olmayan kirlilik ve modellenmesi ile ilgili bileşenleri tanımlar
ÖÇ04 Çevresel risklerin belirlenmesi için sayısal analiz yöntemlerini sıralar.
ÖÇ05 Çevresel risk bilgisinin mekansal planlamaya aktarılması ile ilgili gereksinimleri tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doğal ve teknolojik risk kavramları: kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, vb. Proje konu ve gruplarının belirlenmesi Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Risk analizleri için Coğrafi Bilgi Sistemlerinin kullanımı Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Anlatım, Tartışma
3 Risk olasılıkları ile ortaya çıkması muhtemel zararların sayısallaştırılması Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Risk değerlendirmesi (tanımlama, önceliklendirme, ağırlıklandırma) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Kontrol analizi (kaldırma kapasitesi, kontrol mekanizmaları) ve risk kontrolünde strateji seçimi Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Boolean etki analizi Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Riske karşı kırılganlık ve kırılganlık analizi Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Göreceli risk görüntülerinin oluşturulması ve risk altındaki nüfus Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Öklit ve dağılma temelli populasyon tahminleri: düzgün yoğunluk yöntemi ve ALOHA dağılım modelleri. Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Noktasal olmayan kirlilik modellemesi: sediment ve besin taşınımı, Karasal taşınım ve dağılım süreci, akış yolu dağılım oranları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Örnek çalışmalar: (1) doğal afet risklerinin haritalanması ve değerlendirmesi, (2) deniz seviyesi yükselmesi riskine karşı kırılganlık analizi (3) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Örnek çalışmalar: (4) noktasal olmayan kirlilik modellemesi, (5) uzaktan algılama ve cbs temelli taşkın analizi, (6) geniş ölçekli kuraklık risklerini Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Projelerin Sunumu Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma
15 Projelerin Sunumu (devamı) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 09:11