Genel Bilgi
Kod | PM587 |
Ad | Uzaktan Algılamaya Dayalı Çevresel Değişim Tespiti ve Zaman Serisi Analizleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ALPHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, orman yangınları, yüzey ve yer altı suyu kirlenmesi gibi doğal ve teknolojik risklerin CBS temelli analizi konularında bilgiler sunmak.
Dersin İçeriği
Değişim tespiti için sayısal görüntü işleme ve değerlendirme. Farklı değişim tespiti yöntemleri için görüntü işleme öncesi işlemler, bunların önem dereceleri. Değişim tespiti yöntemleri: (1) Görüntü cebir yöntemleri: görüntü çıkarma, görüntü oranlama, görüntü regresyonu ve değişim vektörü analizleri. İkili (binary) değişim tespiti ve bu yöntemle elde edilen değişim bilgisinin adlandırılması. NDVI, SAVI, MSAVI gibi bitki indeksi ve NDBI gibi diğer indeks verileri kullanılarak yapılan iki zamanlı görüntü cebir operasyonları. (2) Dönüştürme yöntemleri: Temel Bileşenler Analizi (PCA), Kauth-Thomas (Tasseled Cap) ve Gramm-Schmidt dönüşümleri. Dönüştürmenin iki ve çok zamanlı veri setlerine uygulanması. (3) Sınıflamaya dayalı yöntemler: sınıflama sonrası karşılaştırma, spektral ve temporal karma analizi, beklenti maksimizasyonu (EM), kontrolsüz sınıflama ve hibrit yöntemler. (4) İleri modeller: Li-Strahler Yansıma ve Yansıma Karıştırma modelleri, Biyofiziksel Parametre Yöntemi. (5) CBS ve diğer görsel analiz yöntemleri. Kentsel alanlar, orman alanları ve kıyı alanlarındaki değişim tespiti için kullanılacak algoritma, yöntem ve yaklaşımların seçilmesindeki önemli noktalar. Farklı değişim tespiti yöntemlerinin avantaj ve dezavantajları. İdeal bir değişim tespitinin kurgulanmasındaki belirleyiciler/kısıtlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Eastman, J. R., 2016. TERRSET Tutorial. Clark University Press. 391P.
Notlar
Eastman, J. R., 2016. TERRSET Tutorial. Clark University Press. 468P.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dijital görüntü yorumlamanın esaslarını bilir. |
ÖÇ02 | Görüntü işleme öncesi yöntemleri bilir ve gerektiğinde doğru yöntemlere karar verir. |
ÖÇ03 | Sınıflama öncesi değişim tespiti yöntemlerini ve uygulama alanlarını bilir. |
ÖÇ04 | Sınıflama sonrası değişim tespiti yöntemlerini ve uygulama alanlarını bilir. |
ÖÇ05 | Değişim bilgisini harita ve istatistikler halinde ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Değişim tespiti için sayısal görüntü işlemeye giriş. Mikro proje konu ve gruplarının belirlenmesi | Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Farklı değişim tespiti yöntemleri için görüntü işleme öncesi işlemler, bunların önem dereceleri. Değişim tespiti yöntemlerine genel bakış ve sınıflama | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Görüntü cebir yöntemleri: görüntü çıkarma, görüntü oranlama, görüntü regresyonu ve değişim vektörü analizleri. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Görüntü cebir yöntemleri: İkili (binary) değişim tespiti ve bu yöntemle elde edilen değişim bilgisinin adlandırılması. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Görüntü cebir yöntemleri: NDVI, SAVI, MSAVI gibi bitki indeksi ve NDBI gibi diğer indeks verileri kullanılarak yapılan iki zamanlı görüntü cebir operasyonları | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Dönüştürme yöntemleri: Temel Bileşenler Analizi (PCA), Kauth-Thomas (Tasseled Cap) ve Gramm-Schmidt dönüşümleri. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Dönüştürme yöntemleri: Dönüştürmenin iki ve çok zamanlı veri setlerine uygulanması. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sözlü Sınav, performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Sınıflamaya dayalı yöntemler: sınıflama sonrası karşılaştırma, spektral ve temporal karma analizi, beklenti maksimizasyonu (EM), kontrolsüz sınıflama | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | İleri yöntemler: Li-Strahler Yansıma ve Yansıma Karıştırma modelleri, Biyofiziksel Parametre Yöntemi. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | CBS ve diğer görsel analiz yöntemleri. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Kentsel alanlar, orman alanları ve kıyı alanlarındaki değişim tespiti için kullanılacak algoritma, yöntem ve yaklaşımların seçilmesindeki önemli nokta | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Farklı değişim tespiti yöntemlerinin avantaj ve dezavantajları. İdeal bir değişim tespitinin kurgulanmasındaki belirleyiciler/kısıtlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Proje Sunumları | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Proje Sunumları (devamı) | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sözlu sınav, performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sözlü sınav, performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |