Genel Bilgi
Kod | TB537 |
Ad | Tarla Bitkileri Gen Kaynaklarının Korunma ve Kullanılması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SALİHA KIRICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SALİHA KIRICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bazı bitki gruplarının yeryüzünde ilk ortaya çıktığı merkezler, dağılımına ilişkin kriterler, bölgesel yaşam formları, tarla bitkilerinde gen kaynakları, biyolojik ve genetik zenginliğin ekonomik değeri, genetik çeşitlilik ve tarımda çeşitler, çeşit zenginliğinin korunmasında statik ve dinamik yöntemler öğrenilecektir
Dersin İçeriği
Bazı bitki gruplarının yeryüzünde ilk ortaya çıktığı merkezler ve dağılımlarına ilişkin krıterler; bölgesel yaşam formları; tarla bitkilerinde gen kaynakları; biyolojik ve genetik zenginliğin ekonomik değerleri; genetik çeşitlilik ve tarımda çeşitler; çeşit zenginliğinin korunmasında statik ve dinamik yöntemleri tartışılacaktır
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders notu öğrencilerin maillerine gönderiliyor
Notlar
Kırıcı S. Türkiye’de Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Genel Durumu. TÜRKTOB 2015; 15: 4-11. A. Karagöz, N. Zencirci, A. Tan, T. Taşkın, H. Köksel, M. Sürek,C. Toker, K. Özbek, 2010. Bitki Genetik Kaynaklarının Korunması Ve Kullanımı. Türkiye Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi. 155-176. OGM. Odun dışı Orman Ürünleri. https://rip.tarimorman.gov.tr/Sayfa/Detay/669 (erişim 5.11.2022). TÜİK, Dış Ticaret ve Bitkisel Üretim İst. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=92&locale=tr (erişim 5.11.2022) www.cbd.int(BM Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi web sitesi)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genetik kaynakları bilir |
ÖÇ02 | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların önemini bilir |
ÖÇ03 | Dünyada genetik kaynak merkezlerini bilir |
ÖÇ04 | Genetik kaynakların korunmasınınde in-situ ve ex-situ koruma ilkelerini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genetik kaynak nedir | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dünyada gen merkezleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dünyada genetic çeşitliliğin durumu | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Türkiyede genetik çeşitliliğin durumu | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tarla bitkilerinin yabani akrabaları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Gen kaynaklarının korunmasında yasal düzenlemeler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İn-situ koruma | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Ex-situ koruma | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yabani türlerin kültüre alınması ve bu konu hakkında ödev verilecek | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tarla bitkilerinin yabani akrabaların ekonomik önemi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Türkiyede korunan alanlar ve tohum gen bankası | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Milli parklar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Önemli bitki alanları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genetik kaynaklarla ile ilgili literatürdeki bazı son gelişmeler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |