TB537 Tarla Bitkileri Gen Kaynaklarının Korunma ve Kullanılması

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TB537
Ad Tarla Bitkileri Gen Kaynaklarının Korunma ve Kullanılması
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SALİHA KIRICI


Dersin Amacı / Hedefi

Bazı bitki gruplarının yeryüzünde ilk ortaya çıktığı merkezler, dağılımına ilişkin kriterler, bölgesel yaşam formları, tarla bitkilerinde gen kaynakları, biyolojik ve genetik zenginliğin ekonomik değeri, genetik çeşitlilik ve tarımda çeşitler, çeşit zenginliğinin korunmasında statik ve dinamik yöntemler öğrenilecektir

Dersin İçeriği

Bazı bitki gruplarının yeryüzünde ilk ortaya çıktığı merkezler ve dağılımlarına ilişkin krıterler; bölgesel yaşam formları; tarla bitkilerinde gen kaynakları; biyolojik ve genetik zenginliğin ekonomik değerleri; genetik çeşitlilik ve tarımda çeşitler; çeşit zenginliğinin korunmasında statik ve dinamik yöntemleri tartışılacaktır

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ders notu öğrencilerin maillerine gönderiliyor

Notlar

Kırıcı S. Türkiye’de Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Genel Durumu. TÜRKTOB 2015; 15: 4-11. A. Karagöz, N. Zencirci, A. Tan, T. Taşkın, H. Köksel, M. Sürek,C. Toker, K. Özbek, 2010. Bitki Genetik Kaynaklarının Korunması Ve Kullanımı. Türkiye Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi. 155-176. OGM. Odun dışı Orman Ürünleri. https://rip.tarimorman.gov.tr/Sayfa/Detay/669 (erişim 5.11.2022). TÜİK, Dış Ticaret ve Bitkisel Üretim İst. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=92&locale=tr (erişim 5.11.2022) www.cbd.int(BM Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi web sitesi)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Genetik kaynakları bilir
ÖÇ02 Tarla bitkilerinde genetik kaynakların önemini bilir
ÖÇ03 Dünyada genetik kaynak merkezlerini bilir
ÖÇ04 Genetik kaynakların korunmasınınde in-situ ve ex-situ koruma ilkelerini bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genetik kaynak nedir Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Dünyada gen merkezleri Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Dünyada genetic çeşitliliğin durumu Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Türkiyede genetik çeşitliliğin durumu Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Tarla bitkilerinin yabani akrabaları Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Gen kaynaklarının korunmasında yasal düzenlemeler Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 İn-situ koruma Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ön okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Ex-situ koruma Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Yabani türlerin kültüre alınması ve bu konu hakkında ödev verilecek Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Tarla bitkilerinin yabani akrabaların ekonomik önemi Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Türkiyede korunan alanlar ve tohum gen bankası Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Milli parklar Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Önemli bitki alanları Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genetik kaynaklarla ile ilgili literatürdeki bazı son gelişmeler Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ön okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ön okuma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 05:00