Genel Bilgi
Kod | TB521 |
Ad | Tıbbi Bitkilerde Alkaloit Metabolizması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SALİHA KIRICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SALİHA KIRICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tıbbi bitkilerde alkaloit üretiminin genetik kontrolü, alkaloit üretimi üzerine çevrenin etkisi, bitkilerde alkaloitlerin rolü, bitkilerde alkaloitlerin değişimi, alkaloitlerin oluşumu ve azot metabolizması ile arasındaki ilişkisi anlatılacaktır
Dersin İçeriği
Genel olarak bitkilerde sekonder metabolitler olarak adlandırılan alkaloitler, bilinen türlerin 20sinde oluşmaktadır. Tıbbi bitkilerde alkaloit üretiminin genetik kontrolü, alkaloit üretimi üzerine çevrenin etkisi, alkaloitlerin rolü, bitkilerde alkaloitlerin metabolik değişimleri ve N-metabolizması ile alkaloit oluşumu ilişkisi izah edilecektir
Dersin Ön Koşulu
ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders notu öğrencilerin maillerine gönderiliyor
Notlar
Taiz&Zeigler, 2008, Sekonder Metabolitler Ve Bitkisel Savunma: Bitki Fizyolojisi (Çev. Ed: İsmail Türkan) C. Balabanlı, S. Albayrak, M. Türk, O. Yüksel. Türkiye Çayır Meralarında Bulunan Bazı Zararlı Bitkiler Ve Hayvanlar Üzerindeki Etkileri, Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A, Sayı: 2, Yıl: 2006, Issn: 1302-7085, Sayfa: 89-96 L.ZHANG, G.KAI, B. LU, H. ZHANG, K. TANG, J. JIANG & W.- CHEN, Metabolic Engineering of Tropane Alkaloid Biosynthesis in Plants, Journal of Integrative Plant Biology, Formerly Acta Botanica Sinica, 2005, 47 (2): 136-143
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sekonder metabolitleri bilir |
ÖÇ02 | Alkaloit içeren tıbbi bitkiler hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Bitkilerde alkaloit metabolizmasını öğrenir |
ÖÇ04 | Alkaloitlerin oluşumu üzerine çevrenin etkisi ve alkaloitlerin bitkideki rolü hakkında fikir sahibi olurlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi bitkiler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sekonder metabolitler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Alkaloit nedir, özellikleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bitkilerde alkaloitlerin oluşumu ve önemi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Alkaloit içeren önemli bitkiler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bitkilerde alkaloit üretimi üzerine azotun etkisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bitkilerde alkaloit üretimi üzerine ışık ve sıcaklığın etkisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tıbbi bitkilerde alkaloit üretimi üzerine sulamanın etkisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bitkilerde alkaloitlerin rolü. Bu konu hakkında ödev verilecek | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bitkilerde alkaloitlerin metabolizması | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bitkisel alkaloitlerin kullanım alanları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Önemli alkaloit bitkilerin tanınması | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Önemli alkaloit bitkilerin tanınması II | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Bitkisel alkaloitler ile ilgili literatürdeki bazı son gelişmeler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları II | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |