Genel Bilgi
Kod | BTE0030 |
Ad | Fermented Dairy Products Technology |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OYA BERKAY KARACA |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste fermente süt ürünlerinin fermente süt ürünlerinin çeşitleri, sınıflandırması, tarihi, fermente süt ürünleri üretimleri ve insan sağlığı üzerine etkileri konularında bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında fermente süt ürünlerinin üretim teknolojileri, biyokimyası, mikrobiyolojisi, starter kültürleri, sağlık üzerine etkileri ve kalite kontrolleri konularında bilgiler aktarılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kessler, H.G. Food Engineering and Dairy Technology, Publishing House Verlag A Kessler, London, p.618. Kosikowski, F.V., Mistry, V.V. Cheese and Fermented Milk Foods, Published by F.V. Kosikowski, L.L.C. Edwards Brothers, Inc., Michigan, p.728. Higgins, IJ., Best, D.J., Jones, J. Biotechnology: Principles and Applications, Blackwell Scientific Publications, London, p.422. Tamime, A.Y., Robinson, R.K. Yoghurt Science and Technology, Pergamon Press, Oxford, p.431.
Notlar
Yetişmeyen, A. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 298s. Özer, B. Yoğurt Bilimi ve Teknolojisi. Toprak Ofset, İzmir, 488s. Yaygın, H. Yoğurt Teknolojisi, Akdeniz Üniversitesi Basımevi, Antalya, 331s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fermente süt ürünleri üretiminde kullanılan starter kültürleri ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Ulusal ve uluslararası fermente süt ürünlerinin üretim teknolojilerini anlatır. |
ÖÇ03 | Fermente süt ürünlerinin kalite özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Fermente ürünlerin üretiminde oluşabilecek sorunları saptar ve çözüm önerisi getirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fermente süt ürünlerinin tarihçesi, sınıflandırılması ve tüketim trendleri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Fermente süt ürünlerinin üretiminde kullanılan starter kültürler | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Laktik asit fermantasyonları: Jel tipi fermente sütler, Sade yoğurt üretim teknolojisi (hammadde sütün nitelikleri, klarifikasyon, kurumadde ve yağ standardizasyonu, katkı maddeleri, homojenizasyon, ısıl işlem) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yoğurt üretim teknolojisi (yoğurt bakterilerinin karakteristikleri, inokülasyon ve inkübasyon aşamaları, meyveli yoğurt üretim teknolojisi) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yoğurt Çeşitleri: Biyo-yoğurt, Yağ ikameli yoğurt, bitkisel yağlı yoğurt, soya sütlü yoğurt, konsantre / süzme yoğurt, laktoz hidrolize yoğurt, pastörize / UHT / uzun ömürlü yoğurt | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dondurulmuş yoğurt ve ilgili ürünler | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Laktik asit fermentasyonları: Sıvı tip fermente sütler (Ayran ve Dough, kültürlü Yayıkaltı, kültür/ekşi krem, Yakult, Acidophiluslu süt, Biogard) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Laktik asit - maya fermantasyonları: Kefir, Koumiss ve Calpis® | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Laktik asit - küf fermantasyonları: Viili | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Konsantre edilmiş fermente süt ürünleri: Labneh ve Skyr | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Konsantre edilmiş fermente süt ürünleri: Ymer ve Shrikhand | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kurutulmuş fermente süt ürünleri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Fermente süt ürünlerinin sağlığa etkileri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Fermente süt ürünleri ile ilgili kodeks, yönetmelik ve standartların tanıtılması | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |