Genel Bilgi
Kod | BYEBTE3 |
Ad | Scientific Research Techniques and Publication Ethics |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
History and philosophy of science, scientific research, problem recognition, hypothesis creation, planning, method determination and evaluation of data in accordance with the basic principles of science to establish the realization and implementation of the research. The aim of the research is to analyze the findings in accordance with the scientific methodology and to provide the principles of scientific ethics. In addition, the ethics of science and publication and the universal principles of this subject are aimed to be taught and the students are obliged to adopt compulsory ethical principles
Dersin İçeriği
Basic science research; determination of the purpose of the research, literature review (web of science and other networks, literature review), the organization of research, observation and data collection-editing, the possible problems encountered in the realization of the research and statistical operations and analysis, presentation of findings, discussion, comment and reporting or writing the thesis techniques (using the EndNote to create a personal library and organize the literature) will be covered. The importance of the principles of ethics and deontology for science and the science of responsibility and ethical behaviour in order not to mislead science.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Atasoy, N. 2011. Bilim Ettiği. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 5048. Turabian, Kate L. 1996. A Manual for Writers of Term Pepers, Theses, and Dissertations. The Universitey of Chicago press. Chicago, USA. Day, R. A. 1996. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? Çeviri, Altay, G. A. TÜBİTAK Yayınları. Ankara. Şen, Z. 2011. Bilim ve Bilimsel Araştırma İlkeleri. Su Vakfı Yayınları. İstanbul Gökçe, B. 1992. Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Savaş yayınlar. Ankara. Gündüz, M. 2010.Ahlak Sosyolojisi. Anı yayınları. Ankara. Türkdoğan, O. 2000. Bilimsel Araştırma Metodolojisi. Timaş yayınları. İstanbul. Ortaş, I. 2013. Bilim, Bilim Tarihi ve Felsefesi. Yayınlanmamış ders notlar Ortaş, I. 2011. Tarımsal Deontoloji. Yayınlanmamış ders notu. Ortaş, I. 2005. Bilim Tarihi içinde Tarım Tarihinin Yeri ve Önemi. http://www.universite-toplum.org/content.php3?id=17 Yıldırım, C. 1989. Bilim Tarihi, Remzi kitapevi, İstanbul. Yıldırım, C. 1983. Bilim Felsefesi, Remzi kitapevi, İstanbul
Notlar
ilgili diğer makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Bilimsel araştırmalarda problemin tanımlanması ve tanımlanması, Bilimsel araştırmalarda hipotez oluşturulması, planlanması, metodolojisi ve verilerin değerlendirilmesi |
ÖÇ02 | 2. Bilimsel araştırmanın nasıl tasarlanacağı, Araştırma yönteminin belirlenmesi ve Literatür tarama ve elektronik kütüphane (EndNote). Veri analiz yöntemleri, Bilimsel araştırmaları yönetir. |
ÖÇ03 | 3. Bilimsel yazmayı geliştirme ve öğrenme, Bilimsel etiği tanır ve etik dışı davranışlar dan haberdar olur ayrıca Bilimsel araştırma mantığını da irdeler. |
ÖÇ04 | 4. Bilimsel Yazarlık ve etik dışı davranışlar (yanlı yayın, hakemlik, editörlük vb.) ile ilgili etik konuları bilir, ayrıca araştırma ve yayın etiğini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1. Bilimin tanımı, bilim felsefesi, bilimsel araştırmalara tarihsel yaklaşım, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | 2. Problem tanımlama, bilimsel bir araştırma konusu nasıl belirlenir, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | 3. Hipotez kurma ve amaç oluşturma, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | 4. Literatür tarama, (Web of Science üzerinden veri konu tarama), | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 5. Kişisel kütüphane oluşturma (EndNote referans manger programı kullanımı), | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | 6. Araştırma planı hazırlama, araştırma şemasının oluşturulması, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | 7. Ara Sınav ve 1. Dönem ödevi (çalışılan konunun genel bir tarihsel işleyişi), | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | 8. Materyal ve metot belirleme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | 9. Bilimsel araştırma modelleri (tüme varım ve tümden gelim), | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | 10. Veri analiz ve yazma tekniği geliştirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | 11. SAS ( istatistiksel analiz yöntemi) paket programı kullanımı, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | 12. Bilimsel rapor, tez ve makale yazma teknikleri geliştirmek, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | 13. Etik ve Deontoloji kavramlarının tanımlanması, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | 14. Bilim etiğinin temel ilkelerinin tanımlanması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | 15. Bilimsel makale ve rapor yazılımında yaşanan intihaller, bilim etiği konusundaki örnek çalışmalar (Ithenticate programı yarımı ile intihallerin belirlenmesi), | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | final sınavı | yazma sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | sınav | yazma sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |