Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
Makine | |
Kod | MKN123 |
Ad | Malzeme Bilimi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Mert KARALAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Mert KARALAR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, malzemede mekanik özelliklerin öğrenilmesini, statik ve dinamik özelliklerin ayrımının yapılabilmesini, dinamik özelliklerin anlaşılmasını, testl yöntemlerinin öğrenilmesini, bunların sonucunda üretimde doğru malzemeyi seçme yetisini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Gerilim ve gerinim kavramları. Çekme testi, akma ve çekme mukavemetleri. Süneklik, sertlik ve tokluk. Statik ve dinamik özellikler. Yorulma ve sürünme. Tahribatlı ve tahribatsız muayene yöntemleri. Fiziksel özellikler.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Karalar,M. (2020). Malzeme Bilimi-I Ders Notları.
Notlar
Callister, W. D. Rethwisch, D. G. (2018). Materials Science and Engineering: An Introduction 10th edition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, malzeme biliminin önemini açıklayarak, endüstriyel ve mühendislik uygulamalarındaki rolünü değerlendirir. |
ÖÇ02 | Öğrenci, farklı malzeme türlerini tanımlar, özelliklerine göre sınıflandırır ve birbirinden ayırt eder. |
ÖÇ03 | Öğrenci, malzemelerde statik ve dinamik özellikleri karşılaştırır ve bu farkların mühendislik uygulamalarındaki önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenci, gerilim, gerinim, mukavemet, süneklik ve tokluk gibi temel mekanik özellikleri tanımlar, ölçer ve mühendislik açısından değerlendirme yapar. |
ÖÇ05 | Öğrenci, malzemelerin sürünme ve yorulma özelliklerini analiz eder ve bu özelliklerin ürün performansına etkilerini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Öğrenci, malzemelerin fiziksel ve mekanik özelliklerini dikkate alarak uygun malzeme seçimi yapar ve seçim sürecini açıklar. |
ÖÇ07 | Öğrenci, malzeme özellikleri ile üretilecek ürün arasında bağlantı kurar ve bu doğrultuda uygun malzeme seçimi yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, matematik, fen bilimleri ve makine alanındaki temel kuramsal bilgileri anlayarak açıklar. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenci, paket programlar kullanarak makine parçası tasarımı yapar ve tasarım sürecini teknik çizim standartlarına uygun şekilde tamamlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Paket programlar kullanarak makine parçası tasarımlarını gerçekleştirebilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, bilgisayar destekli tezgâhlar (CNC) için gerekli programları yazar, simülasyon yapar ve işleme sürecine uygunluğunu değerlendirir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, CAD-CAM-CNC teknolojilerindeki güncel gelişmeleri takip eder ve edindiği bilgileri mesleki uygulamalarda kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, talaşlı ve talaşsız üretim yöntemlerini tanımlar, farklı üretim süreçlerinde uygun yöntemleri seçer ve uygular. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, üretim sürecine uygun malzeme seçimi yapar ve seçim kriterlerini teknik gerekçelerle açıklar. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, iş parçaları için uygun kesici takım ve kesme parametrelerini belirleyerek imalat sürecini optimize eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, makine alanındaki temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak uygular ve ölçüm sonuçlarını değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenci, makine alanında bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip eder, edindiği bilgileri öğrenmiş olduğu yabancı dil aracılığıyla mesleki gelişimine entegre eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci, makine teknolojileri alanında edindiği bilgi ve becerileri meslek etiği kurallarına uygun şekilde uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, sektördeki beklentilere uygun olarak alanıyla ilgili süreçleri analiz eder, planlar ve uygulama adımlarını belirleyerek etkin bir şekilde yönetir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Malzemenin mekanik özelliklerine giriş | Ders bilgi paketlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Gerilim ve gerinim kavramları, çekme testi | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
3 | Akma ve çekme mukavemetleri, elastik ve plastik şekil değiştirme | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Elastisite modülü, süneklik | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
5 | Statik ve dinamik özellikler, tokluk | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sertlik kavramı, ve sertlik testleri | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Sertlik testleri | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tahribatlı ve tahribatsız muayene metotları | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Tahribatlı ve tahribatsız muayene metotları 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
11 | Yorulma | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yorulma 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sürünme 1 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sürünme 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Malzemenin fiziksel özellikleri | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları H1 | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları H2 | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |