MD0090 Madencilikte Yöneylem Araştırma Teknikleri

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MD0090
Ad Madencilikte Yöneylem Araştırma Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste Maden Mühendisliğinde uygulanabilen optimizasyon tekniklerinin tanımlanması bu dersin ana amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Maden sistem analizine giriş, Lineer cebir, Doğrusal Programlama, Tam Sayılı Programlama, Doğrusal Olmayan Programlama ve Algoritmaları, Dinamik programlama, Analitik hiyerarşi prosesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Hamdy A. Taha, Yöneylem Araştırması: Giriş, 2014 (Literatür Yayınları)

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yöneylem araştırma tekniklerinin tarihsel gelişimi hakkında bilgilere sahip olur.
ÖÇ02 Bir problemi yöneylem araştırma teknikleri ile çözebilme becerisine sahip olur.
ÖÇ03 Matematiksel model kurabilme becerisine sahip olur.
ÖÇ04 Bilgisayar yazılımı ile çözümleme yapabilme becerisine sahip olur.
ÖÇ05 Tahmin yöntemleri hakkında bilgilere sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapmayı öğrenir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek beceriye sahip olur. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yetenekleri kazanır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi kendi başına tanımlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden mühendisliğinin mesleki ve etik sorumluluğunu kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje değerlendirebilecek beceriye sahip olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemin çözümünde elde edilen sonuçların yorumlanması becerisini kazanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yöneylem araştırma tekniklerinin tarihçesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Yöneylem araştırma tekniklerinin madencilikte kullanımı Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Doğrusal programlama yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Optimizasyon modelinin kurulması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Optimizasyon modelinin grafiksel yöntem ile çözülmesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Optimizasyon modelinin bilgisayar yazılımı ile çözülmesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Örnek bir madencilik problemi uygulaması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Simpleks yönteminin anlatılması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Ulaştırma modellerinin anlatılması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Ulaştırma problemlerinin çözüm yöntemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Tamsayılı doğrusal programlama yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Tahmin modellerinin anlatılması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Çok kriterli karar verme yöntemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Analitik hiyerarşi prosesi yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.05.2024 02:25