Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TS0034 |
| Ad | Irrigation Scheduling Techniques |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | İngilizce |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMİH METİN SEZEN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEMİH METİN SEZEN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ne zaman ve ne kadar su uygulanacağını belirlemek; sulama programlamasında kullanılan yaklaşımları öğrenciler sunmak ve bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Sulama programlaması tanımı ve önemi; sulama programlamasında kullanılan yaklaşımlar; toprağı esas alan programlama teknikleri; bitkiyi esas alan programlama teknikleri; iklimi esas alan teknikler; su bütçesli tekniği; toprak nemini esas alan teknikler; yaprak su potansiyeli; bitki yüzey sıcaklığı; bitki öz suyu akış hızı; stoma iletkenliği; yüzey yansıması; gövde çapı değişimi yaklaşımların ve kullanımları; simulasyon modelleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Eisenhauer, D. E., Martin, D. L, Heeren, D. M. & Hoffman, G. J. (2021). Irrigation Systems Management, ASABE. doi:10.13031/ISM.2021, CC BY-NC-ND 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Notlar
Laffan, J., 2015. Irrigation: Scheduling. NSW Agriculture, ISBN 1742568068, 9781742568065, 70pp. Pereira, L.S., Feddes, R.a., Gilley, J.R., Lesaffre, B., Sustainability of Irrigated Agriculture. NATO Science Series E:(NSSE, Volume 312), ISBN-10:9048146755, 642pp. Wheatley, K., 2023. Agricultural Water Management: Theories and Practices. Callisto Reference, ISBN-10:1641167661, 263pp.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Farklı sulama programla yöntemleri öğrenir. |
| ÖÇ02 | toprağı esas alan sulama programla yöntemlerini kavrar. |
| ÖÇ03 | bitkiyi esas alan sulama programla yöntemlerini öğrenir. |
| ÖÇ04 | iklimi esas alan sulama programla yöntemlerini kazanır. |
| ÖÇ05 | sulama programlama tekniklerini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | 4 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Sulama programlaması nedir, Sulama programlamasının tanımı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Sulama programlaması kavramı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Toprağı esas alan sulama programlama teknikleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Toprak nemini ölçme; gravimetrik, nötron yöntemi; tansiyometre; naylon alçı bloklar; TDR, kapasitans problar | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | İşletmede izin verilebilir nem açığı; farklı bitkiler için MAD değerinin belirlenmesi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Bitkiyi esas alan sulama programlama teknikleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Sulama programlamada yaprak su potansiyeli, sap su potansiyeli | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Bitki tacı sıcaklığı, bitki su stres indeksi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Bitki özsuyu akış hızı sulama programlama yöntemi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Su bütçesi yaklaşımı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | İklimi esas alan sulama programlama teknikleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Referans Evapotranspirasyon hesaplama yöntemleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Sulama programlamada kullanılan ET modelleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | A sınıfı buharlaşma aygıtına göre sulama programlama | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||