Genel Bilgi
Kod | TBZ208 |
Ad | Yüksek Gerilim Tekniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yüksek gerilim tesisleri ve uygulamaları ile ilgili temel bilgilerin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Yüksek gerilimin tanımı, üretimi ve ölçümü. Yüksek Gerilimin uygulandığı sistemlerin incelenmesi. Çok tabakalı sistemler. Yüksek Gerilimde deşarj olayları, korona. Yalıtkan malzemelerin dielektrik kaybı ve ölçümü.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Öğretim Elemanı Ders Notları; Mehmet ÜLGÜ
Notlar
Yüksek Gerilim Tekniği (Yazar: İbrahim Gündüz Kan)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yüksek gerilim üretilmesi ve iletilmesini kavrar. |
ÖÇ02 | Yüksek gerilim tekniğinde ölçme ilkelerini kavrar. |
ÖÇ03 | Yüksek gerilim iletim ve dağıtım şebekelerinin donanımı için yapılan düzenlemeleri kavrar. |
ÖÇ04 | Hava hatları ve kabloları yüksek gerilim tekniği açısından problemleri çözer. |
ÖÇ05 | İletim ve dağıtımda kullanılan anahtarlama elemanlarını tanımlar. |
ÖÇ06 | Yüksek gerilim tesislerinin korunması ve güvenli çalışma ilkelerini uygular. |
ÖÇ07 | Yüksek gerilim hatları ve tesislerinde koruyucu devre elemanlarını bilir. |
ÖÇ08 | Deşarj teorilerini öğrenerek korona kayıplarının oluşumunu, etkilerini ve büyüklüğünü hesaplar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, temel bilimler ve teknikerlik bilgilerini Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı alanında kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel elektrik ve elektronik elemanların niteliklerini uygun donanıma karar verme amacıyla karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini kullanarak arızayı belirler. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin bağlantılarını yaparak analizini gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji çeşitlerini ve dönüşümlerini sağlayan bileşenleri proje geliştirme ve problem çözümünde kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknolojik gelişmeler doğrultusunda alanıyla ilgili bilgisayar programları kullanarak elektrik devrelerinin tasarım ve analizini yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programlama dillerindeki gelişmeleri takip ederek alanındaki uygulamalara yönelik bilgisayar yazılımı geliştirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir sistemi veya süreci mikroişlemci tabanlı kontrol aygıtları ile kontrol eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bakım, onarım ve montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği teorik ve deneysel bilgiler ışığında meslek alanında sebep sonuç ilişkisini kurar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkin iletişim kurarak bağımsız ve çok disiplinli takım çalışması yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunma amacıyla mesleğiyle ilgili konularda sürekli kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alandaki bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İş güvenliği, işçi sağlığı, ilk yardım, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerler saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yüksek Gerilim şebeke ve tesislerinde devre elemanlarının sembollerini öğrenilmesi, yüksek gerilim tesislerinde yapılacak her türlü çalışma için Elektrik Tesislerinde Emniyet Yönetmeliğini incelemek. | Ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | YG/AG tek hat planını incelemek, malzemelerin seçimini yapmak. | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yüksek Gerilim tekniğinde ölçme ilkelerini kavramak, ölçü aletlerini incelemek ve ölçme yöntemlerini öğrenmek. | Kaynak dökümanlardan uygulamaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yüksek Gerilim şalt sahaları ve istasyonlarının ara teçhizatının tanıtılması, şemalarının çizilmesi. | Kaynak dökümanlardan uygulamaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Yüksek Gerilim ve Alçak Gerilimde kullanılan direklerin ve direk donanımlarının incelenmesi. | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hava hatları ve kabloların tanıtılması, incelenmesi ve seçiminin yapılması. | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kesici ve Ayırıcının tanıtılması, incelenmesi ve seçiminin yapılması. | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İzalatör, parafudurun tanıtılması, incelenmesi ve seçiminin yapılması. | Konu örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Yüksek gerilim tesislerinde koruma tekniklerinin açıklanması, koruma rölelerinin tanıtılması. | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Güç ve dağıtım transformatörlerinin tanıtılması, incelenmesi, seçimi, bunların teçhizatlarının tanıtılması. | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Güç transformatörlerinin paralel çalışma ilkelerinin öğretilmesi. | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kesici ölçü kabinleri ve indirici merkezi tanımak, kullanılan malzeme ve teçhizatı incelemek | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yüksek Gerilim şebekelerinde enerji kesilişinde ve verilişinde manevra yapmayı öğrenmek. | Kaynak dökümanlardan uygulamaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yüksek Gerilim şebekelerinde emniyetli çalışma ilkelerinin öğrenilmesi, kullanılan teçhizatın tanıtımı ve kullanmayı öğrenmek. | Kaynak dökümanlardan uygulamaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |