Genel Bilgi
Kod | TEK165 |
Ad | Terbiye Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. GAMZE GÜLŞEN BAKICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. GAMZE GÜLŞEN BAKICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilerin tekstil terbiyesinde kullanılan aplikasyon yöntemleri, reçete hesaplamaları, doğal ve yapay liflere uygulanan terbiye işlemleri konularında teknik ve mesleki bilgi düzeylerini artırmaktır.
Dersin İçeriği
Tekstil terbiyesinde kullanılan aplikasyon yöntemleri, reçete hesaplamaları, doğal ve yapay liflerin ön terbiye, renklendirme ve bitim işlemleri konularından oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Terbiye Teknolojisi Ders Notları; Gamze Gülşen Bakıcı
Notlar
Genel tekstil terbiyesi : kasar-boya-baskı-apre; Zerrin Yakartepe, Mehmet Yakartepe
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tekstil terbiyesinde kullanılan aplikasyon yöntemlerini açıklar |
ÖÇ02 | Terbiye işlemleri için reçete hesabı yapar |
ÖÇ03 | Doğal ve yapay liflerin ön terbiye işlemlerini açıklar |
ÖÇ04 | Doğal ve yapay liflerin renklendirme işlemlerini açıklar |
ÖÇ05 | Doğal ve yapay liflerin bitim işlemlerini açıklar |
ÖÇ06 | Pamuklu kumaşı hidrojen peroksit kullanarak çektirme metoduna göre ağartır |
ÖÇ07 | Pamuklu kumaşı reaktif boyarmaddelerle emdirme metoduna göre boyar |
ÖÇ08 | Pamuklu kumaşa su itici apre uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İplik, dokuma, örme, terbiye, hazır giyim ve kalite kontrol konularında mevcut teknolojiler ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçer ve etkin kullanabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İplik, dokuma ve terbiye alanlarında temel mesleki hesaplamaları yapabilme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Terbiye laboratuvarı uygulamalarını ve kalite kontrol testlerni yöntem ve tekniklerine uygun olarak gerçekleştirebilme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İplik ve kumaş numuneleri hazırlayarak fiziksel ve kimyasal kalite kontrol testlerini uygulayabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlar içinde etkin olarak çalışarak üretimle ilgili iş akışını izleyebilme, değerlendirebilme ve gerekli önlemleri alabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile bilim, teknolojideki ve mesleki alanındaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme bilincini kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Terbiye fabrikasına teknik gezi yapılması-1 | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
2 | Terbiye işlemlerine giriş ve tekstil terbiyesinde kullanılan aplikasyon yöntemleri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Terbiye makineleri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Reçete hesaplamaları (çektirme metodu için) | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
5 | Reçete hesaplamaları (emdirme metodu için) | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Selülozik esaslı liflerin ön terbiyesi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
7 | Protein esaslı liflerin ön terbiyesi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yapay liflerin ön terbiyesi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Boyama ve baskı işlemleri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Selülozik esaslı liflerin renklendirilmesi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
12 | Protein esaslı liflerin renklendirilmesi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yapay liflerin renklendirilmesi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Doğal ve yapay liflerin bitim işlemleri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
15 | Terbiye fabrikasına teknik gezi yapılması-2 | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |