Genel Bilgi
Kod | TEK261 |
Ad | Kimyasal Tekstil Muayeneleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. GAMZE GÜLŞEN BAKICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. GAMZE GÜLŞEN BAKICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilere tekstilde kullanılan su, kimyasallar ve Ekoteks 100 standardı ile ilgili bilgi vermektir. Ayrıca öğrencilere kalitatif ve kantitaif olarak lifleri analiz etme ve haslık testlerini yapabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Tekstil endüstrisinde kullanılan kimyasal maddeler, suyun fiziksel ve kimyasal özellikleri, liflerin kalitatif ve kantitatif analizi, renk haslık testleri ve ekoteks 100 standardı konularından oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kimyasal Tekstil Muayeneleri Ders Notları; Gamze Gülşen Bakıcı
Notlar
Kimyasal Tekstil Muayeneleri; Necdet Seventekin
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş güvenliğinin önemini açıklar |
ÖÇ02 | Tekstilde kullanılan kimyasalların özelliklerini açıklar |
ÖÇ03 | Suyun sertlik tayinini yapar |
ÖÇ04 | Suyun ve kimyasal çözeltilerin pH tayinini yapar |
ÖÇ05 | Tekstil liflerini kalitatif olarak ayırt eder |
ÖÇ06 | Tekstil liflerini kantitatif olarak ayırt eder |
ÖÇ07 | Karışım liflerin karışım oranlarını tespit eder |
ÖÇ08 | Renk haslık testlerini yapar |
ÖÇ09 | Ekoteks 100 standardını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İplik, dokuma, örme, terbiye, hazır giyim ve kalite kontrol konularında mevcut teknolojiler ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçer ve etkin kullanabilir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İplik, dokuma ve terbiye alanlarında temel mesleki hesaplamaları yapabilme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Terbiye laboratuvarı uygulamalarını ve kalite kontrol testlerni yöntem ve tekniklerine uygun olarak gerçekleştirebilme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İplik ve kumaş numuneleri hazırlayarak fiziksel ve kimyasal kalite kontrol testlerini uygulayabilme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlar içinde etkin olarak çalışarak üretimle ilgili iş akışını izleyebilme, değerlendirebilme ve gerekli önlemleri alabilme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile bilim, teknolojideki ve mesleki alanındaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme bilincini kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İş güvenliği ve laboratuvar test koşulları | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Laboratuvar malzemelerinin tanıtılması | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kimyasal kavramların tanıtılması ve hesaplamaların yapılması (asit, baz, tuz, kütle, hacim, mol, molarite, normalite, çözelti hazırlama) | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Tekstil işletmelerinde kullanılan suyun sertlik ve pH tayininin yapılması | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Tekstil liflerinin kalitatif analizi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
6 | Tekstil liflerinin kantitatif analizi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | Karışım liflerin kantitatif analizi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Ön çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Haslık kavramı, haslık türleri ve ürün haslık değerlerine etki eden parametreler | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sürtmeye karşı renk haslığı tayini | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
11 | Suya karşı renk haslığı tayini | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
12 | Deniz suyuna karşı renk haslığı tayini | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
13 | Tere karşı renk haslığı tayini | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
14 | Yıkamaya karşı renk haslığı tayini | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
15 | Ekoteks 100 standardı limit değerleri, ürün sınıflandırması | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Ön çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Ön çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,84 | ||
AKTS | 4 AKTS |