Genel Bilgi
Kod | TBB577 |
Ad | Toprak-Bitki Atmosfer Sisteminde Enerji ve Kütle Akımının Matematiksel Modellenmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. ALKHAN SARIYEV |
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli ortamlarda deneysel verilere ulaşılması zor durumlarda model uygulama pratiğini geliştirmek. Toprak'ta enerji ve kütle (su, ısı, ion taşınımı) akımlarını matematiksel olarak formule etmek ve uygun başlanğıç ve sınır koşullarında sayısal çözümler üretmek
Dersin İçeriği
Bitki örtüsü ve onun agro ekosistemde etkileyici rolü. Toprak-Bitki-Atmosfer sisteminde enerji ve kütle bütçeleri. İklim koşulları ve onların matematiksel modellenmesi. Kısa ve uzun dalgalı radyasyonların matematiksel modellenmesi. Bitki örtüsünde rüzgar hızının modellenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Matematiksel Modelleme: Model Çözümü Yaklaşımları
Notlar
ilgili diğer yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak-Bitki-Atmosfer sistemindeki enerji ve kütle döngülerini öğrenir |
ÖÇ02 | Toprak-Bitki-Atmosfer sistemindeki enerji ve kütle akımlarını matematiksel olarak diferansiyel denklemlerle ifade eder |
ÖÇ03 | Matematiksel olarak diferansiyel denklemlerle ifade edilen enerji ve kütle akımlarını uygun sınır ve başlanğıç koşullara göre çözüm üretir |
ÖÇ04 | Toprak-Bitki-Atmosfer sisteminde dinamik süreçlerin bütünleşik çalışmalarını kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprakta enerji vekütle akımlarının sınıflandırılması | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Agroekosistem'de blok-şema ile etkili enerji ve kütle unsurların ortaya konulması ve parametrelerin biri biri ile ilişkilendirilmesi | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toprak suyunun dinamiğinin matematiksel modellenmesi | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toprakta ısı akımının matematiksel modellenmesi | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toprakta iyon haraketinin matematiksel modellenmesi | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İklim koşulları ve onların matematiksel modellenmesi. | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kısa ve uzun dalgalı radyasyonların matematiksel modellenmesi. | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Bitki örtüsünde rüzgar hızının yarattığı turbilans ortamının modellenmesi. | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Toprak-Bitki-Atmosfer sisteminde enerji ve kütle bütçeleri. | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Geliştirilmiş matematiksel modellerin çözümlenmesi-1(analitik çözümler) | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Geliştirilmiş matematiksel modellerin çözümlenmesi-1(sayısal çözümler) | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Geliştirilmiş matematiksel modellerin sayısal çözümlenmesi-3 (modellerin sayısal entegrasyonu) | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Toprak-Bitki-Atmosfer sisteminde zaman ve mekana bağlı olarak dinamik süreçlerin hesaplanması | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
15 | Toprak-Bitki-Atmosfer sisteminde geliştirilmiş matematiksel modelin deneysel verilerle karşılaştırılması ve simulasyon uygulamalarının yapılması | Matematiksel Modelleme tekniklerini ve Uygulamalı Toprak Fiziği alanında bilgi edinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 173 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,92 | ||
AKTS | 7 AKTS |