Genel Bilgi
Kod | TBB0013 |
Ad | Temel Harita Bilgisi ve Kullanımları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Haritalar hakkında temel bilgiyi edinir. Farklı tür ve ölçekteki haritaları yakından tanır. Harita çizim araç ve gereçlerini kullanmasını öğrenir. Haritaları okur ve kullanır.
Dersin İçeriği
Haritaların oluşturulmasını, haritalarda kullanılan lejantların anlamlarını, çeşitli harita tiplerinin incelenmesi ve bunların bazılarının nasıl kullanıldıklarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Derste anlatılan slaytlar ve konu ile ilgili yayın ve dokümanlar
Notlar
Farklı ölçekli haritalar, haritacılık konulu süreli yayınlar, ders notları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mekansal verileri konumsal ilişkileri ile entegre edebilecek ve görüntüleyebilecektir. |
ÖÇ02 | Temel harita okuma işlemlerini yapar ve ölçek dönüşümlerini hesaplar. |
ÖÇ03 | Mekansal veri oluşturabilecek ve verileri entegre ederek tematik harita üretebilecektir. |
ÖÇ04 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde veri tiplerini, veri modellerini, topoloji kurallarını açıklar. |
ÖÇ05 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde raster veri konumlandırma yapar. |
ÖÇ06 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde veri kaynaklarını belirler ve konumsal veri üreterek gösterimini sağlar. |
ÖÇ07 | Projede CBS kullanımının gerekli olup olmadığını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Veri ve Bilgi nedir? Bilgi Sistemi nedemektir? Konumsal veri nedir? Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) nedir? | Çeşitli haritaları incelemek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Harita bilgisi temel kavramları Haritanın Tarihçesi Harita türleri | Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ölçek ve çeşitleri Harita elemanları, Harita okuma | Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Konumsal Referans Sistemlerinde temel kavramlar Jeodezi Geoid/Elipsoid | Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Koordinat Sistemleri | Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Topoğrafik haritaların özellikleri ve kullanımları. | Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Özel amaçlı haritaların üretilmesi | Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara sınav | Önceki 7 haftalık dersin tam bir tekrarı. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Topoğrafik harita üzerinden eğim özelliklerinin çıkarılması ve eğim derecelerinin hesaplanması. | Önceki derslerin tekrarı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Topografik haritalar ile uydu verilerinin karşılaştırılarak değerlendirilmesi | Önceki derslerin ve uygulamaların tekrarı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Topoğrafik haritaların kullanım alanları | Önceki derslerin ve uygulamaların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Genel uygulamalar | Önceki derslerin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Topoğrafik haritalardan özel amaçlı haritalın üretilmesi | Önceki derslerin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Özel amaçlı harita üretimi uygulaması | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
15 | Topoğrafik harita lejantının okunması | Önceki uygulamaların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarı yıl sonu sınavı | Önceki tüm konu ve uygulamaların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarı yıl sonu sınavı | Önceki tüm konu ve uygulamaların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |