TBB005 Toprak Fiziği ve Analiz Yöntemleri

6 AKTS - 3-1 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBB005
Ad Toprak Fiziği ve Analiz Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ÇELİK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İSMAİL ÇELİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, toprak fiziği analiz yöntemleri ve prensiplerinin öğrencilere tanıtımını amaçlamaktadır. Toprak fiziği analizlerinin gereksinim ve kullanım alanları ve bu analizlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi de dersin temel amaçlarıdır.

Dersin İçeriği

Toprakta faz oranlarının belirlenmesi, toprak-su karakteristikleri, doygunluktan solma noktasına kadar değişik tansiyonlarda toprakta tutulan su miktarı, doymuş ve doymamış hidrolik iletkenlik ve infiltrasyon belirlenmesi. Tansiyometrelerin özellikleri ve toprak rutubet içeriği ölçümlerinde kullanılması.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Toprak Fiziği

Notlar

Toprak fiziği ile ilgili farklı kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toprak fiziği analizlerinin tanımını yapar.
ÖÇ02 Tarımsal üretimde ve toprak yönetiminde toprak fiziği analizlerinin önemini ve gereksinimlerini açıklar.
ÖÇ03 Toprak fiziğinde bozulmuş ve bozulmamış toprak örnekleri arasındaki temel farklılık ve gereksinim prensiplerini kavrar.
ÖÇ04 Toprak fiziksel analizleri arasındaki ilişkileri kavrar ve açıklar.
ÖÇ05 Toprak fiziği analizlerini yapar ve yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toprak Fiziği Analizlerinin Temel Prensipleri Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Toprakta Faz Oranlarının Belirlenmesi Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bozulmuş ve Bozulmamış Toprak Örneklerinin Alınması ve Çalışma Prensipleri Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Toprak-Su Karakteristiklerinin Önemi ve Belirlenmesi Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Doygunluktan Solma Noktasına Kadar Değişen Farklı Basınç Dilimlerinde Su Tutma Karakteristikleri Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Doymuş ve Doymamış Koşullarda Hidrolik İletkenlik Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bozulmuş Toprak Örneklerinde Doymuş Hidrolik İletkenlik Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bozulmamış Toprak Örneklerinde Doymuş Hidrolik İletkenlik Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 İnfiltrasyon ve Bunun Topraklardaki Önemi Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 İnfiltrasyon Metotları ve Çalışma Prensipleri Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Tansiyometreler ve Çalışma Prensipleri Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Topraklarda Nem İçeriğinin Belirlenmesi ve İfade Edilmesi Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Hacim ağırlığının tarımsal topraklardaki önemi ve belirlenmesi Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 153
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,12
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 10:11