Genel Bilgi
Kod | TBB005 |
Ad | Toprak Fiziği ve Analiz Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İSMAİL ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, toprak fiziği analiz yöntemleri ve prensiplerinin öğrencilere tanıtımını amaçlamaktadır. Toprak fiziği analizlerinin gereksinim ve kullanım alanları ve bu analizlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi de dersin temel amaçlarıdır.
Dersin İçeriği
Toprakta faz oranlarının belirlenmesi, toprak-su karakteristikleri, doygunluktan solma noktasına kadar değişik tansiyonlarda toprakta tutulan su miktarı, doymuş ve doymamış hidrolik iletkenlik ve infiltrasyon belirlenmesi. Tansiyometrelerin özellikleri ve toprak rutubet içeriği ölçümlerinde kullanılması.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Toprak Fiziği
Notlar
Toprak fiziği ile ilgili farklı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak fiziği analizlerinin tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Tarımsal üretimde ve toprak yönetiminde toprak fiziği analizlerinin önemini ve gereksinimlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Toprak fiziğinde bozulmuş ve bozulmamış toprak örnekleri arasındaki temel farklılık ve gereksinim prensiplerini kavrar. |
ÖÇ04 | Toprak fiziksel analizleri arasındaki ilişkileri kavrar ve açıklar. |
ÖÇ05 | Toprak fiziği analizlerini yapar ve yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak Fiziği Analizlerinin Temel Prensipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Toprakta Faz Oranlarının Belirlenmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bozulmuş ve Bozulmamış Toprak Örneklerinin Alınması ve Çalışma Prensipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toprak-Su Karakteristiklerinin Önemi ve Belirlenmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Doygunluktan Solma Noktasına Kadar Değişen Farklı Basınç Dilimlerinde Su Tutma Karakteristikleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Doymuş ve Doymamış Koşullarda Hidrolik İletkenlik | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bozulmuş Toprak Örneklerinde Doymuş Hidrolik İletkenlik | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bozulmamış Toprak Örneklerinde Doymuş Hidrolik İletkenlik | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İnfiltrasyon ve Bunun Topraklardaki Önemi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İnfiltrasyon Metotları ve Çalışma Prensipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tansiyometreler ve Çalışma Prensipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Topraklarda Nem İçeriğinin Belirlenmesi ve İfade Edilmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hacim ağırlığının tarımsal topraklardaki önemi ve belirlenmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |