FENS221 Fen Bilgisi Öğretiminde Kavram Yanılgıları

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FENS221
Ad Fen Bilgisi Öğretiminde Kavram Yanılgıları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders sonunda öğrenciler fen eğitiminde kavram yanılgılarının neler olduğunu, ortaya çıkarılma ve giderilme yollarını ilgili alanyazında yapılmış araştırmaları inceleyerek öğrenmiş olacaklardır.

Dersin İçeriği

Kavram yanılgısı nedir, kavram yanılgılarının kaynakları, Kavram Öğretimi ve Kavramsal Değişim, kavram yanılgılarının teşhis edilmesinde kullanılan yöntemler (kavram teşhis testleri, yazılı görüş alma, görüşme, çizim, kavram karikatürü, kavram haritası, analoji), kavram yanılgılarını giderme yöntemleri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Gödek, Y. Polat, D. ve Kaya, V.H. F. (2018). Fen bilgisi öğretiminde kavram yanılgıları. Ankara: Pegem Akademi.

Notlar

Tsaparlis, G. & Sevian, H. (2013). Concepts of Matter in Science Education. Springer


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kavram yanılgısını tanımlar.
ÖÇ02 Kavramsal değişim Modeli'ni açıklar.
ÖÇ03 Kavram yanılgılarını teşhis etmede kullanılan stratejileri açıklar.
ÖÇ04 Kavram yanılgılarını gidermede kullanılan stratejileri açıklar.
ÖÇ05 Ortaokul öğrencilerinin fen programından seçilen bir konuda kavram yanılgılarını ortaya çıkarmada, bir nitel bir nicel olmak üzere en az 2 tekniği kullanır.
ÖÇ06 Ortaokul fen programındaki konularla ilgili kavram yanılgılarını ortaya çıkarma amaçlı bilimsel bir çalışma yürütür ve makale formatında raporlaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 5
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders hakkında genel bilgilendirme yapılması ve ders izlencesinin paylaşılması Ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bölüm 1 Giriş- İnsanlar nasıl öğrenir; Fendeki alternatif kavramaları nasıl ortaya çıkarır, tanır ve düzeltiriz Kitap bölümü özetleme: Allen (2010) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Makale okuma: Çocukların Fen Kavramlarıyla İlgili Düşüncelerinin Gelişimini Etkileyen Faktörler; Makale okuma: Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması Makale özetleme: Laçin Şimşek ve Tezcan, 2008; Yağbasan ve Gülçiçek, 2003 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Makale okuma: Fen eğitiminde iki aşamalı test ve görüşme kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması Makale özetleme: iki aşamalı test ve görüşme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Makale okuma: Fen eğitiminde üç aşamalı test ve çizim kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması Makale özetleme: üç aşamalı test ve çizim Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Makale okuma: Fen eğitiminde dört aşamalı test ve açık uçlu sorular kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması Makale özetleme: dört aşamalı test ve açık uçlu sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Makale okuma: Fen eğitiminde kavramsal değişim yaklaşımı-I: Teorik temelleri Makale özetleme: Canpolat ve Pinarbaşı, 2002 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Fen eğitiminde kavramsal değişim yaklaşımı-II Duit, Treagust, D. & Widodo, A. (2013). Teaching science for conceptual change: Theory and practice. In International handbook of research on conceptual change (pp. 499-515). Routledge. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Devamı- Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 5-8. sınıf fen dersinden seçilen bir konuda kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması için 2 yöntem belirleme ve çalışmayı tasarlama Ulusal ve uluslararası literatürün taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Devamı-5-8. sınıf fen dersinden seçilen bir konuda kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması için 2 yöntem belirleme ve çalışmayı tasarlama Ulusal ve uluslararası literatürün taranması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Çalışmanın veri analizi bölümünün tartışılması Çalışmanın Tartışma bölümüne kadarki kısmın yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Çalışmanın Tartışma Bölümüyle ilgili tartışma Çalışmanın Tartışma bölümünün yazılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 09:16