Genel Bilgi
Kod | FENS221 |
Ad | Fen Bilgisi Öğretiminde Kavram Yanılgıları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sonunda öğrenciler fen eğitiminde kavram yanılgılarının neler olduğunu, ortaya çıkarılma ve giderilme yollarını ilgili alanyazında yapılmış araştırmaları inceleyerek öğrenmiş olacaklardır.
Dersin İçeriği
Kavram yanılgısı nedir, kavram yanılgılarının kaynakları, Kavram Öğretimi ve Kavramsal Değişim, kavram yanılgılarının teşhis edilmesinde kullanılan yöntemler (kavram teşhis testleri, yazılı görüş alma, görüşme, çizim, kavram karikatürü, kavram haritası, analoji), kavram yanılgılarını giderme yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Gödek, Y. Polat, D. ve Kaya, V.H. F. (2018). Fen bilgisi öğretiminde kavram yanılgıları. Ankara: Pegem Akademi.
Notlar
Tsaparlis, G. & Sevian, H. (2013). Concepts of Matter in Science Education. Springer
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kavram yanılgısını tanımlar. |
ÖÇ02 | Kavramsal değişim Modeli'ni açıklar. |
ÖÇ03 | Kavram yanılgılarını teşhis etmede kullanılan stratejileri açıklar. |
ÖÇ04 | Kavram yanılgılarını gidermede kullanılan stratejileri açıklar. |
ÖÇ05 | Ortaokul öğrencilerinin fen programından seçilen bir konuda kavram yanılgılarını ortaya çıkarmada, bir nitel bir nicel olmak üzere en az 2 tekniği kullanır. |
ÖÇ06 | Kavram yanılgıları teşhis yöntemleri hakkında yazılmış bir makaleyi sunar. |
ÖÇ07 | Bilişsel öğrenme kuramlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Ortaokul fen bilimleri dersinde kavram yanılgılarını gidermeye yönelik geliştirilmiş materyalleri değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 5 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında genel bilgilendirme yapılması ve ders izlencesinin paylaşılması | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bölüm 1 Giriş- İnsanlar nasıl öğrenir; Fendeki alternatif kavramaları nasıl ortaya çıkarır, tanır ve düzeltiriz | Kitap bölümü özetleme: Allen (2010) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Makale okuma: Çocukların Fen Kavramlarıyla İlgili Düşüncelerinin Gelişimini Etkileyen Faktörler; Makale okuma: Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması | Makale özetleme: Laçin Şimşek ve Tezcan, 2008; Yağbasan ve Gülçiçek, 2003 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Makale okuma: Fen eğitiminde iki aşamalı test ve görüşme kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması | Makale özetleme: iki aşamalı test ve görüşme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Makale okuma: Fen eğitiminde üç aşamalı test ve çizim kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması | Makale özetleme: üç aşamalı test ve çizim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Makale okuma: Fen eğitiminde dört aşamalı test ve açık uçlu sorular kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması | Makale özetleme: dört aşamalı test ve açık uçlu sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Makale okuma: Fen eğitiminde kavramsal değişim yaklaşımı-I: Teorik temelleri | Makale özetleme: Canpolat ve Pinarbaşı, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Fen eğitiminde kavramsal değişim yaklaşımı-II | Duit, Treagust, D. & Widodo, A. (2013). Teaching science for conceptual change: Theory and practice. In International handbook of research on conceptual change (pp. 499-515). Routledge. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması | Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Devamı- Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması | Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | 5-8. sınıf fen dersinden seçilen bir konuda kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması için 2 yöntem belirleme ve çalışmayı tasarlama | Ulusal ve uluslararası literatürün taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Devamı-5-8. sınıf fen dersinden seçilen bir konuda kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması için 2 yöntem belirleme ve çalışmayı tasarlama | Ulusal ve uluslararası literatürün taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çalışmanın veri analizi bölümünün tartışılması | Çalışmanın Tartışma bölümüne kadarki kısmın yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çalışmanın Tartışma Bölümüyle ilgili tartışma | Çalışmanın Tartışma bölümünün yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |