Genel Bilgi
Kod | TBB0019 |
Ad | Toprak Organik Maddesi ve Bitkilerin Mineral Beslenmesi İlişkileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA BÜLENT TORUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere, Toprak Organik Maddesi ve Mineral Beslenme ile İlişkisi ile ilgili temel kavramları vermektir.
Dersin İçeriği
Organik maddenin toprağın fiziksel ve kimyasal özelliklerine, topraktaki mineral besin elementlerinin tutunması, kompleksleşmesi ve serbestlenmesi üzerine olan etkilerinin incelenmesi ve bu etkilerin bitki beslenmesi açısından öneminin ortaya konması. Organik maddenin, ağır metal kontaminasyonu altındaki toprakların iyileştirilmesindeki rollerinin incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Chemistry of Soil Organic Matter: Author: K. Kumada, 1st Edition - January 1, 1988, eBook ISBN: 9780080869858 Soil Organic Matter and its Role in Crop Production: Editor: F.E. Allison, 1st Edition - January 1, 1973, eBook ISBN: 9780080869698, View series: Developments in Soil Science Labile Organic Matter: Chemical Compositions, Function, and Significance in Soil and the Environment: Autors, Zhongqi He, Fengchang Wu (Editor), ISBN: 978-0-891-18962 6 January 2020 400 Soil Organic Matter in Sustainable Agriculture :Edited By Fred Magdoff, Ray R. Weil Copyright Year 2004, Published October 10, 2019 by CRC Press, 412 Pages, ISBN 9780367394233.
Notlar
Toprak Bilimi. Hüseyin Özbek, Zülküf Kaya, Hasan Kaptan ve Mustafa GÖK, 1993.Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel yayın No, 73. Ders Kitapları Yayın No, 16
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak Organik maddesi ve özelliklerini bilir |
ÖÇ02 | Organik maddenin besin elementlerinin kaynağı olduğunu bilir |
ÖÇ03 | Sürdürebilir tarımda organik maddenin önemini kavrar |
ÖÇ04 | Yaşamda karbon (C) ve diğer elementlerin döngülerinde organik maddenin önemini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak Organik Maddesi Nedir? | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toprak Organik maddesinin kaynakları ve özellikleri | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Organik maddenin tarımda genel önemi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Mineralizasyon ve etkileyen faktörler | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Humifikasyon ve etkileyen faktörler | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprak Organik maddesinin toprağın fiziksel özellikleri üzerine olan etkisi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toprak Organik maddesinin toprağın kimyasal özellikleri üzerine olan etkisi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Toprak Organik maddesinin toprağın biyolojik özellikleri üzerine olan etkisi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | ara sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
10 | Toprak Organik maddesin besin elementlerin alımı üzerine doğrudan etkisi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Toprak Organik maddesin besin elementlerin alımı üzerine doğrudan etkisi; besin kaynağı olarak, şelat olarak, inorganik kollidal fraksiyonların bitki besin elementlerin adsorpsiyonunu engellemesinde organik maddenin rolü | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Organik maddenin bitkide azot (N) beslenmesi üzerine etkisi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Organik maddenin bitkide fosfor (P) ve potasyum (K) beslenmesi üzerine etkisi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Organik maddenin bitkide demir (Fe) ve çinko (Zn) beslenmesi üzerine etkisi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Organik maddenin bitkide bakır (Cu) ve mangan (Mn) beslenmesi üzerine etkisi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Organik maddenin bitkide bor (B) beslenmesi üzerine etkisi | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | genel değerlendirme | sözlü sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |