Genel Bilgi
Kod | TBB007 |
Ad | Toprak Korumada Özel Sorunlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İSMAİL ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, toprak koruma prensiplerini ve toprak korumada karşılaşılan özel sorunların öğrencilere tanıtımını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Erozyon ve çeşitleri, erozyona neden olan faktörler, ölçümler ve önceden tahmini. Toprak korumanın temel prensipleri. Erozyonla toprak kaybının önlenmesi için Türkiye de ve dünyada kullanılan yöntemler ve yapılan çalışmalar. Toprak korumada özel sorunlar ve çözüm yaklaşımları. Arazi yönetimi ve toprak koruma ilişkileri.
Dersin Ön Koşulu
Toprak-Su Koruma alanı ile ilgili lisansüstünde konu ile ilgili dersler almış olmak
Kaynaklar
Toprak Erozyon Araştırma Metodları
Notlar
Toprak Erozyonu ile ilgili farklı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak korumanın tanımını yapar ve toprak korumadaki temel prensipleri açıklar. |
ÖÇ02 | Sürdürülebilir kaynak yönetiminde toprak korumanın önemini kavrar ve açıklar. |
ÖÇ03 | Toprak korumada karşılaşılan özel sorunları kavrar. |
ÖÇ04 | Toprak korumada etkili olan faktörler arasındaki ilişkiyi kurar ve açıklar. |
ÖÇ05 | Toprak korumada karşılaşılan özel sorunlara çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Erozyonun tanımı, nedenleri ve çeşitleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Arazi kullanım ve yönetiminin toprak korumadaki yeri ve önemi . | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Erozyonu etkileyen faktörler ve bunların doğal ve hızlandırılmış erozyona etkileri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toprak korumanın temel ilkeleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toprak korumada kültürel önlemler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprak korumada mekanik önlemler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türkiye ve dünyadaki erozyonun boyutları ve sebepleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türkiye ve dünyada toprak korumaya yönelik çalışmalar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toprak korumada karşılaşılan özel sorunlar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Toprak korumada özel sorunlara yaklaşımlar ve çözümler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Erozyonun belirlenmesinde kullanılan yöntemler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Erozyonun önceden tahmini ve yöntemleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Toprak korumada üniversal denklemin kullanım alanları ve çözümleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Toprak korumada üniversal denklemin çözümleri ve özel durumlar. | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |