DEN125 Dişhekimliği Mesleğine Giriş ve Profesyonelizm

3 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod DEN125
Ad Dişhekimliği Mesleğine Giriş ve Profesyonelizm
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Geleceğin diş hekimlerine sağlık mesleklerini, mesleki kültürü, diş hekimliği mesleğinin içeriğini ve sınırlarını, diş hekimliğine ait profesyonel mesleki sorumlulukları ve mesleki değerleri tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin kapsamında meslek kavramı, sağlık mesleklerinin tarihçesi, sağlık mesleklerinin özellikleri, diş hekimliği mesleğinin yapısı ve özellikleri, mesleki aidiyet olgusu, mesleki ve profesyonel sorumluluklar, bilgiye erişme ve eleştirel düşünme becerisinin önemi yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

İlter Uzel, Diş Hekimliğine Giriş. ISBN:975-487-131-0, ADANA/2006   Avrupa’lı Dişhekiminin Profil ve Yeterlilikleri. A.J.M. Plasschaert ve ark. Çev. Gökhan Alpaslan. November 2004 by the Association for Dental Education in Europe ,   Funda Gülay Kadıoğlu, Diş Hekimliği Mesleğine Giriş ve Profesyonelizm Ders Notu Kadıoğlu FG. Sağlık Alanında Hatalı Uygulamalar ve Hasta Güvenliği. Dişhekimliği Dergisi 2012; 103(2):30-31., Welie JVM. Is Dentistry a Profession?, Part 1. Professional Defined, J Can Dent Assoc, 2004; 70(8): 529-32, Cowpe J., Plasschaert A., Harzer W., Vinkka-Puhakka H.and Walmsley AD. Profile and competences for the graduating European dentist – update 2009 by the Association for Dental Education in Europe.

Notlar

İlter Uzel Tıp ve Diş Hekimliği Müzesi Adana


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Diş hekimliği mesleğine ilişkin temel kavramları örnekle açıklar.
ÖÇ02 Bir sağlık çalışanı olmanın getirdiği sorumlulukları kavrar ve açıklar.
ÖÇ03 Diş hekimliği mesleğine ait sorumluluklarının farkına varır ve savunur.
ÖÇ04 Diş hekimliğinde empatik becerinin önemini açıklar.
ÖÇ05 Hastaya bütüncül yaklaşımı anahatlarıyla tarif eder ve diş hekimliğinde disiplinler arası takım çalışmalarını örnekle açıklar.
ÖÇ06 Mesleki sınırlarını bilir ve gerektiğinde alanında uzman hekimlerle işbirliği yapmanın önemini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrencilerle Tanışma Ders Programını Tanıtma Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 ÇÜ Diş Hekimliği Fakültesinin Tarihçesi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Diş Hekimliği Disiplininin ve Alt Dallarının Tanıtımı kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Meslek ve Mesleki Kültür kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Sağlık Mesleklerinin Doğuşu kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Diş Hekimliği Mesleğinin Doğuşu kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Sağlık Alanında Mesleki Günler kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Diş Hekimliği Günü kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 Bilgi, Bilim, Uygulamalı Bilim, Teknoloji ve Tıp ilişkisi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Hasta, Hastalık, Semptom, Sendrom, Sağlık kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Sağlık Hizmeti, Sağlık Çalışanı, Hekim, Diş Hekimi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Sağlık Mesleklerinde Profesyonelizm kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Mesleki Kimlik Oluşumu ve Profesyonellik kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Diş Hekimliğinde Profesyonellik kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Sınav Öncesi Değerlendirme kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Ara Sınav kaynaklardan araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Bir Uygulamalı Bilim Olarak Diş Hekimliği kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
18 Bir Teknik Disiplin Olarak Diş Hekimliği kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
19 Bir Sanat Olarak Diş Hekimliği kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
20 Bir Sosyal Kurum Olarak Diş Hekimliği kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
21 Diş Hekiminin Yasal Görev ve Sorumlulukları kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
22 Diş Hekimliğinde Mesleki Yeterlilik kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
23 Diş Hekimliğinde İletişim Becerileri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
24 Diş Hekimliğinde Empatik Beceri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
25 Diş Hekimliğinde Klinik Bilgiye Erişim ve Ekip Çalışmasının Önemi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
26 Diş Hekimliğinde Klinik Karar Verme ve Ekip Çalışmasının Önemi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
27 Kanıta Dayalı Diş Hekimliği ve Eleştirel Düşünce kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
28 Ağız Sağlığının Kazandırılması ve Sürdürülmesinde Diş Hekiminin Rolü kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
29 Diş Hekimliğinde Uzmanlaşma kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
30 Diş Hekimliği Tarihinde Kim Kimdir kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
31 Sınav Öncesi Değerlendirme kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
32 Yıl Sonu Sınavları kaynaklardan araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 1 29
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 70
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,80
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.12.2024 11:35