Genel Bilgi
Kod | UAI105 |
Ad | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SİBEL GÜNERİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
İbrahim ÖZCANLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temelde Modern Türkiyenin doğuşu ve gelişiminin öğretilmesini esas alan dersin amacı: Atatürkçü Düşünce Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında ve Türkiye ile Atatürkçü Düşünce Sisteminin uygulamalarına yönelik tehditler konusunda doğru bilgiler vermek; Türk gençliğini ülkesi, milleti ve devletiyle bölünmez bir bütünlük içinde Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda yetiştirmek, güçlendirmek ve milli hedefler etrafında birleştirmek; akılcı, çağdaş, onurlu, çalışkan, yurt ve millet sevgisiyle dolu, hoşgörü ve insancıl fikirlerden oluşan bir kişiliğe sahip bireyler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
Osmanlı Devletinin yıkılışını ve Türk inkılabını hazırlayan sebeplere toplu bakış, Osmanlı Devletinin parçalanması, Mondros Ateşkes Antlaşması, işgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal Paşanın tepkisi, Mustafa Kemal Paşanın Samsuna çıkışı, kongreler yoluyla teşkilatlanma, Kuvayı Milliye ve Misak-ı Milli. T.B.M.M.nin açılması ve İstiklal Savaşının yönetimini ele alması, Sakarya Savaşına kadar Milli Mücadale, Sakarya Savaşı ve Büyük Taaruz, eğitim ve kültür alanında Milli Mücadele, sosyal ve iktisadi alanda Milli Mücadele ve Mudanyadan Lozana. Cumhuriyetin ilanı ve siyasal sosyal kültürel inkılaplar ekonomik atılımlar .Lozan Barış Antlaşmasının çözüme ulaştıramadığı sorunlar ve bunların sonuçlandırılması ,Yeni düzene karşı hareketler, Çok partili hayat denemeleri ve sonuçları. Atatürk dönemi Türk Dış Polikası.İnönü dönemi ve İkinci Dünya Savaşı yılları. Türkiyenin çok partili hayata geçişi. Demokrat Parti dönemi ve sonrası. Atatürkçülük ve Atatürk İlkeleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notu .YÖK yayınları(komisyon)Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 1/1,1/2 cilt Ankara
Notlar
Atatürk'ün Söylev Demeçleri Mustafa Kemal Atatürk;Nutuk
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkiye'nin yakın tarihini bilir. |
ÖÇ02 | Türkiye Cumhuriyetinin kuruluş felsefesi ve temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olacaklar |
ÖÇ03 | Yirminci yüzyılda yaşanan siyasi, kültürel ve sosyo-ekonomik konulardaki önemli tarihsel, gelişmelerin günümüzü olan etkililerini açıklar. |
ÖÇ04 | Türkiye'de demokrasinin gelişimi hakkında gerekli birikime sahip olur |
ÖÇ05 | Günümüz Türkiye'sinin uluslararası sorunlarını ve bu sorunların kaynaklarını açıklar. |
ÖÇ06 | Tarihsel süreçte, Türkiyenin geçmiş ve bugünü arasındaki degişim ve gelişimini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk İnkılabının Niteliği ve Önemi | Önerilen Kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türk İnkılabını Hazırlayan nedenlere Toplu Bakış | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Osmanlı Devletinin Parçalanmasına Yol Açan Önemli Siyasi ve Askeri Gelişmeler | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Osmanlı Devletinin Parçalanması | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | İşgaller Karşısında Memleketin Durumu ve Mustafa Kemalin Tutumu | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Mustafa Kemalin Milli Mücadelenin Önderi Haline Gelmesi | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kongreler Yolu ile Milli Teşkilatlanma | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Kuvay-ı Milliye ve Misak-ı Milli Kararları | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | TBMMnin Açılması ve Yeni Türk Devletinin Oluşumu | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Milli Mücadelede Cepheler, Güney ve Güneydoğu, Doğu Cephesi ve Ermeni sorunu | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Milli Mücadelede Cepheler, Batı cephesi, İlk İşgaller ve Milli Ordular - Düzenli Ordunun Kuruluşu ve Milli Mücadelenin Finansal Kaynakları | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sevr Anlaşması ve Türk Milleti Üzerindeki Etkisi - Milli Mücadelede Cepheler, İnönü I, İnönü II, Sakarya Savaşları ve Büyük Taarruz | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Milli Mücadelenin Siyasi Tarafı, Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Konferansı, | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Konferansı, | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Arasınav I | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Türk inkılabının stratejisi | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
17 | Siyasal Alanda İnkılaplar | Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
18 | Çok Partili Hayata geçiş denemeleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
19 | Hukuk Alanında İnkılaplar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
20 | Eğitim ve Kültür Alanınıda Inkılaplar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
21 | Ekonomik Alanda İnkılaplar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
22 | Sosyal ve Sağlık Alanında Inkılaplar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
23 | Atatürk Dönemi Türk Dıs Politikası 1(1923-1930) | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
24 | Atatürk Dönemi Türk dıs Politikası 2(1930-1938) | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
25 | Arasınav II | Önerilen kaynaktan ilgili konulara hazırlanılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
26 | Atatürk İlkeleri I;Cumhuriyetçılık,Milliyetcilik,Halkçılık | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
27 | Atatürk İlkeleri II Laiklik,Devletçilik,İnkılapçılık | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
28 | Atatürk sonrası Türkiyenin İç ve Dış Politikası1(1938-1960) | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
29 | Atatürk sonrası Türkiyenin İç ve Dış Politikası2(1938-1960) | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
30 | Türkiyenin jeopolitik durumu | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
31 | Yıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaktan ilgili konulara hazırlanılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaktan ilgili konulara hazırlanılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 5 | 25 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 4 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,88 | ||
AKTS | 4 AKTS |