UAI105 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod UAI105
Ad Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. SİBEL GÜNERİ
Dersin Öğretim Elemanı İbrahim ÖZCANLI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Temelde Modern Türkiyenin doğuşu ve gelişiminin öğretilmesini esas alan dersin amacı: Atatürkçü Düşünce Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında ve Türkiye ile Atatürkçü Düşünce Sisteminin uygulamalarına yönelik tehditler konusunda doğru bilgiler vermek; Türk gençliğini ülkesi, milleti ve devletiyle bölünmez bir bütünlük içinde Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda yetiştirmek, güçlendirmek ve milli hedefler etrafında birleştirmek; akılcı, çağdaş, onurlu, çalışkan, yurt ve millet sevgisiyle dolu, hoşgörü ve insancıl fikirlerden oluşan bir kişiliğe sahip bireyler yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Osmanlı Devletinin yıkılışını ve Türk inkılabını hazırlayan sebeplere toplu bakış, Osmanlı Devletinin parçalanması, Mondros Ateşkes Antlaşması, işgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal Paşanın tepkisi, Mustafa Kemal Paşanın Samsuna çıkışı, kongreler yoluyla teşkilatlanma, Kuvayı Milliye ve Misak-ı Milli. T.B.M.M.nin açılması ve İstiklal Savaşının yönetimini ele alması, Sakarya Savaşına kadar Milli Mücadale, Sakarya Savaşı ve Büyük Taaruz, eğitim ve kültür alanında Milli Mücadele, sosyal ve iktisadi alanda Milli Mücadele ve Mudanyadan Lozana. Cumhuriyetin ilanı ve siyasal sosyal kültürel inkılaplar ekonomik atılımlar .Lozan Barış Antlaşmasının çözüme ulaştıramadığı sorunlar ve bunların sonuçlandırılması ,Yeni düzene karşı hareketler, Çok partili hayat denemeleri ve sonuçları. Atatürk dönemi Türk Dış Polikası.İnönü dönemi ve İkinci Dünya Savaşı yılları. Türkiyenin çok partili hayata geçişi. Demokrat Parti dönemi ve sonrası. Atatürkçülük ve Atatürk İlkeleri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Ders notu .YÖK yayınları(komisyon)Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 1/1,1/2 cilt Ankara

Notlar

Atatürk'ün Söylev Demeçleri Mustafa Kemal Atatürk;Nutuk


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkiye'nin yakın tarihini bilir.
ÖÇ02 Türkiye Cumhuriyetinin kuruluş felsefesi ve temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olacaklar
ÖÇ03 Yirminci yüzyılda yaşanan siyasi, kültürel ve sosyo-ekonomik konulardaki önemli tarihsel, gelişmelerin günümüzü olan etkililerini açıklar.
ÖÇ04 Türkiye'de demokrasinin gelişimi hakkında gerekli birikime sahip olur
ÖÇ05 Günümüz Türkiye'sinin uluslararası sorunlarını ve bu sorunların kaynaklarını açıklar.
ÖÇ06 Tarihsel süreçte, Türkiyenin geçmiş ve bugünü arasındaki degişim ve gelişimini açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk İnkılabının Niteliği ve Önemi Önerilen Kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Türk İnkılabını Hazırlayan nedenlere Toplu Bakış Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Osmanlı Devletinin Parçalanmasına Yol Açan Önemli Siyasi ve Askeri Gelişmeler Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Osmanlı Devletinin Parçalanması Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
5 İşgaller Karşısında Memleketin Durumu ve Mustafa Kemalin Tutumu Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Mustafa Kemalin Milli Mücadelenin Önderi Haline Gelmesi Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Kongreler Yolu ile Milli Teşkilatlanma Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Kuvay-ı Milliye ve Misak-ı Milli Kararları Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 TBMMnin Açılması ve Yeni Türk Devletinin Oluşumu Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Milli Mücadelede Cepheler, Güney ve Güneydoğu, Doğu Cephesi ve Ermeni sorunu Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Milli Mücadelede Cepheler, Batı cephesi, İlk İşgaller ve Milli Ordular - Düzenli Ordunun Kuruluşu ve Milli Mücadelenin Finansal Kaynakları Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Sevr Anlaşması ve Türk Milleti Üzerindeki Etkisi - Milli Mücadelede Cepheler, İnönü I, İnönü II, Sakarya Savaşları ve Büyük Taarruz Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Milli Mücadelenin Siyasi Tarafı, Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Konferansı, Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Konferansı, Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Arasınav I Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 Türk inkılabının stratejisi Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
17 Siyasal Alanda İnkılaplar Önerilen Kaynaklardaki İlgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
18 Çok Partili Hayata geçiş denemeleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
19 Hukuk Alanında İnkılaplar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
20 Eğitim ve Kültür Alanınıda Inkılaplar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
21 Ekonomik Alanda İnkılaplar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
22 Sosyal ve Sağlık Alanında Inkılaplar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
23 Atatürk Dönemi Türk Dıs Politikası 1(1923-1930) Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
24 Atatürk Dönemi Türk dıs Politikası 2(1930-1938) Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
25 Arasınav II Önerilen kaynaktan ilgili konulara hazırlanılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
26 Atatürk İlkeleri I;Cumhuriyetçılık,Milliyetcilik,Halkçılık Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
27 Atatürk İlkeleri II Laiklik,Devletçilik,İnkılapçılık Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
28 Atatürk sonrası Türkiyenin İç ve Dış Politikası1(1938-1960) Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
29 Atatürk sonrası Türkiyenin İç ve Dış Politikası2(1938-1960) Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
30 Türkiyenin jeopolitik durumu Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
31 Yıl Sonu Sınavları Önerilen kaynaktan ilgili konulara hazırlanılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
32 Yıl Sonu Sınavları Önerilen kaynaktan ilgili konulara hazırlanılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 2 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 4 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 97
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,88
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 11:11