Genel Bilgi
Kod | DEN219 |
Ad | Parazitoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MEHTAP DEMİRKAZIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MEHTAP DEMİRKAZIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Eylem AKDUR ÖZTÜRK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsanlarda hastalık oluşturan parazitlerin bulaşma ve korunma yolları, parazit türlerinin temel özellikleri, etyopatogenezi, bu hastalıkların belirtileri, temel klinik, laboratuvar ve histopatolojik bulguları, Diş Hekimliği Tıbbi Parazitoloji eğitiminde önemi bulunan parazitler, ülke ve bölgenin başlıca paraziter hastalıkları hakkında bilgi ve beceri kazandırmak,
Dersin İçeriği
Tıbbi Parazitoloji insanda yerleşen ve hastalık oluşturan parazitleri inceler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders slaytları
Notlar
Özcel’in Tıbbi Parazit Hastalıkları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Enfeksiyon hastalıklarına yol açan parazit etkenleri, bulaşma yolları ve korunma yöntemlerini açıklar |
ÖÇ02 | Paraziter hastalıkların temel ve özel belirti, klinik, laboratuvar ve histopatolojik bulgularını listeler |
ÖÇ03 | Tıbbi önemi bulunan paraziter hastalıkların laboratuvar tanısında kullanılan yöntemleri ve temel bulgularını tanımlar |
ÖÇ04 | Diş Hekimliğinde öneme sahip olan endo ve ektoparazit türlerini sıralar |
ÖÇ05 | Dolaşım ve solunum sistemlerine yerleşen parazitlerin bulaşma yollarını, evrimlerini ve klinik özelliklerini tanımlar |
ÖÇ06 | Sindirim ve boşaltım sistemini enfekte eden parazitlerin özelliklerini, bulaşma yollarını, evrimlerini ve klinik özelliklerini sıralar |
ÖÇ07 | Paraziter etkenlerin laboratuvar tanısına yönelik tanı amaçlı testleri uygular ve test sonuçlarını değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Parazitolojiye Giriş | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Dolaşım ve solunum sistemine yerleşen Protozoonlar ve helmintler | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Retikulo Endotelial Sistem ve kanda parazitlenen kamçılılar (Leishmania and Trypanosoma) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Retikulo Endotelial Sistem ve kanda parazitlenen sporlular, Sıtma | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | RES ve kanda parazitlenen sporlular (Toxoplasma) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
6 | Serbest yaşayan amipler(Acanthamoeba, Naegleria) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Microspora, Pneumocytis jiroveci | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
8 | İç organlara yerleşen sestodlar (Echinococcus granulosus) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
9 | İç organlara yerleşen sestodlar (Echinococcus multilocularis, Taenia solium) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Dolaşım sistemi ve doku nematodları (Filaryalar) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Doku nematodları (Larva migrans, Dracunculus) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Karaciğer ve safra yolları Trematodları(Fasciola, Dicrocoelium) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
13 | Kan trematodları, Şistosomalar | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
14 | Sindirim sistemine yerleşen protozoonlar | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Laboratuvar, Kan preparatlarının hazırlanması ve kan parazitlerinin incelenmesi | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
16 | Ara Sınav | Anlatılan konular ile ilgili çoktan seçmeli soruların bulunduğu ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Entamoeba histolytica, Giardia lamblia | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
18 | Sindirim Sistemi Sporluları (Isospora, Sarcocystis) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
19 | Sindirim Sistemi Sporluları (Cryptosporidium, Cyclospora) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
20 | Balantidium (Kirpikliler) , Blastocystis hominis | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
21 | Sindirim sistemi nematodları (Ascaris, Çengelli solucanlar) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
22 | Sindirim sistemi nematodları (Enterobius, Trichuris, Trichinella) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
23 | Sindirim sistemi nematodları (Strongyloides, Trichostrongylus) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
24 | Sindirim sistemi sestodları (Taenia) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
25 | Sindirim sistemi sestodları (Hymenolepis, Diphyllobothrium, Dipylidium) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
26 | Ürogenital sisteme yerleşen kamçılı (Trichomonas vaginalis) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
27 | Tıbbi önemi olan artropodlar (Böcekler) 1 | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
28 | Tıbbi önemi olan artropodlar (Böcekler)2 | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
29 | Tıbbi önemi olan artropodlar (Akarlar)1 | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
30 | Tıbbi önemi olan artropodlar (Akarlar)2 | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
31 | Laboratory, Vücut boşluğu parazitleri , dışkı ve diğer örnekleri hazırlama yöntemleri, sindirim sistemi protozoonları ve sindirim sistemi helmintleri ve artropodların incelenmesi | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Anlatılan konular ile ilgili çoktan seçmeli soruların bulunduğu ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 1 | 29 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 1 | 29 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,44 | ||
AKTS | 2 AKTS |