Genel Bilgi
Kod | DEN229 |
Ad | Mikrobiyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FÜGEN YARKIN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FÜGEN YARKIN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Hatice Hale GÜMÜŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. FİLİZ KİBAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi TOĞRUL NAĞIYEV (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET MACİT İLKİT (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bakteriyoloji, immünoloji, mikoloji ve viroloji konularının öğretilmesi ve klinik diş hekimliğinde kullanımının açıklanması
Dersin İçeriği
Bu ders mikroorganizmaları ve hastalıklarını içerir. Diş hekimliğindeki mikroorganizmaları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları, ders slaytları
Notlar
Tıbbi Mikrobiyoloji Jawetz, Melnick & Adelberg
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsanlarda normal flora ile lokal veya sistemik infeksiyonlara neden olan bakteri, mantar ve virüsleri sınıflandırır |
ÖÇ02 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon işlemlerini anlatır |
ÖÇ03 | İmmün sistem hücrelerini ve yanıtlarını sayar |
ÖÇ04 | Antimikrobiyal ilaçların etki ve direnç mekanizmalarını tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikrobiyolojiye giriş, Bakteri hücresinin ince yapısı | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Problem Çözme |
2 | Mikroorganizmaların üretilmesi, Bakteri metabolizması | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Antibiyotikler | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Lab: Mikrobiyolojide kullanılan araç, gereç, besiyerlerinin tanımı | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antibiyotik duyarlılığının saptanması, Sterilizasyon-dezenfeksiyon | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Normal flora, Konak-mikroorganizma ilişkileri | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tanıda örnek alma, gönderme ve değerlendirme | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Stafilokok-streptokok, Neisseria | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Lab: Normal mikrop floralarının incelenmesi | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Salmonella, Shigella, Koliformlar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Laboratuvar: gram pozitif ve gram negatif kokların incelenmesi | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Campylobacter, Helicobacter, Pseudomonas, Vibriolar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Laboratuvar: Barsak bakterilerinin incelenmesi | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Francisella, Yersinya, pastörella, Klostridium, sporsuz anaeroblar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İmmunolojiye giriş, antijenler, immun organ ve dokular | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Antikorlar ve sentez mekanizmaları, antijen-antikor mekanizmaları | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
18 | Hücresel bağışıklık, serolojik testler, aşılar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
19 | Treponema, klamidya ve mikoplazma, Mikobakteriler | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
20 | Mikobakteriler | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
21 | Actinomyces ve Nocordialar, mantarların yapısı ve özellikleri | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
22 | Dermofitler, Malassezialar ve piedra etkenleri, Cryptococcus neoformans | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
23 | Aspergillus, Zygomycetes, Candida, esmer mantarlar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
24 | Dimorfik, difazik mantarlar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
25 | Virusların morfolojik ve fizyolojik özellikleri, üretilmesi, hücre kültürleri | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
26 | Interferon, interferenz, adenovirus-parvovirus, herpes virus | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
27 | Kızamıkçık, picornavirus, kuduz virus | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
28 | Influenza virus, Paramiksovirus, reovirus | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
29 | Viral hepatitler | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
30 | Retrovirus | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
31 | İnsan İmmun Yetmezlik Virusu | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 3 | 87 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 181 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,24 | ||
AKTS | 7 AKTS |