Genel Bilgi
Kod | DEN301 |
Ad | Patoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. KIVILCIM EREN ERDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. KIVILCIM EREN ERDOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. EMİNE KILIÇ BAĞIR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi TUĞBA TOYRAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ARBİL AÇIKALIN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ŞEYDA ERDOĞAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MELEK ERGİN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. GÜLFİLİZ GÖNLÜŞEN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. DERYA GÜMÜRDÜLÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. AYSUN HATİCE UĞUZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Patolojinin temel kavramlarının ve deyimlerinin öğretilmesi, klinik diş hekimliğinde karşılaşılabilecek vaka ve hastalıkların patolojik sonuçları hakkımda yorum yapmalarını sağlamak
Dersin İçeriği
Patolojinin tanımlamasını , temel terminoloji ve temellerini öğretmek. Lezyonların oluş biçimlerini ve morfolojilerini açıklayabilmek. Tanıda kullanılan yöntemleri belirlemek ve açıklamak. Genel patolojiyi, diş hekimliği patolojisi kapsamında ele almak ve bunu geliştirmek için spesifik hastalıkları ana hatlarıyla anlatmak.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
robbins temel patoloji ders notları
Notlar
Robbins temel patoloji
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan vücudunda özellikle ağızdaki çeşitli hastalıkları klinik ve histopatolojik yönden inceler. |
ÖÇ02 | Patolojik makroskopi ve mikroskopi özelliklerini belirtir. |
ÖÇ03 | Rejenerasyon ve reperasyon terimlerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Doğru tanı koyar ve sonucunda uygun tedaviyi uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Patolojiye Giriş, Hücre Zedelenmesi Tipleri, Hücre Zedelenmesi Nedenleri, Mekanizmaları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sıvı Elektrolit Dengesi, Ödem Patogenezi ve Patolojisi , Konjesyon, Hiperemi, Hemoraji Patogenezi ve Patolojisi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hücre içi ve hücrelerarası madde birikimleri, Nekroz ve apoptozis | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Lab:Hücre içi ve hücrelerarası madde birikimleri, konjesyon, trombüs, Enfarktüs 1 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Lab: Dejenerasyon, Nekroz, ödem, hücre zedelenme tipleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İltihap Tanımı, Sınıflandırması , kimyasal mediatörler, akut iltihap | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kronik iltihap, rejenerasyon, bağ dokusu ile onarım, yara iyileşmesi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | İmmun yetmezlikler patolojisi, büyüme ve gelişim bozuklukları patolojisi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Temel İmmün Reaksiyonlar ve Doku Hasarı Patolojisi 1 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Temel İmmün Reaksiyonlar ve Doku Hasarı Patolojisi 2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Amiloidozis, Neoplaziye Giriş, Genel Bilgiler, Radyasyon Patolojisi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | çevre ve fiziksel karsinogenezis | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | hastalıkların gelişiminde viral Karsinogenezisin rolü, | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | genel tümör biyolojisi, gelişimi ve metastaz gelişimi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | hastalıkların gelişiminde doku rejenerasyon, reperasyonun önemi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Ara Sınav | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dudak-Ağız hastalıkları patoloji, Odontojenik tanılar, Oral bölge kistleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
18 | Nöropatoloji, Yüzde sık görülen hastalıklar patolojisi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
19 | Benign ve malign nonodontojenik tümörler, İnflamatuar çene lezyonları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
20 | Periodontal hastalıklar, Diş çürükleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
21 | Odontojenik tümörler ve oral bölge kistleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
22 | Tükrük bezi tümörleri ve nonodontojenik tümörler | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
23 | İnflamatuar komponent içeren çene lezyonları, | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
24 | hastalık gelişiminde dejenerasyon ve nekroz, | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
25 | hastalık gelişiminde dejenerasyon ve nekroz, 2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
26 | Bağ dokusu hastalıkları patolojisi, Metabolik ve genetik çene hastalıkları 1 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
27 | Bağ dokusu hastalıkları patolojisi, Metabolik ve genetik çene hastalıkları 2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
28 | Dudak ağız hastalıkları patolojisi 1 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
29 | Dudak ağız hastalıkları patolojisi2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
30 | Hemopoetik lenfoid hastalıklar patolojisi 1 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
31 | Hemopoetik lenfoid hastalıklar patolojisi 2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 32 | 2 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 5 | 10 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |