Genel Bilgi
Kod | DEN335 |
Ad | Diş Hekimliği Ergonomisi ve Hasta-Sağlık Çalışanı Güvenliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Diş hekimi adaylarının mesleki uygulamalarını yapacakları klinikleri ergonomik olarak tasarlamalarını, kas-iskelet sistemi hastalıklarından korunacak biçimde ergonomi kurallarına, dört elli diş hekimliği ilkelerine ve güvenlik kurallarına uygun bir biçimde çalışabilmelerini olanaklı kılmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin kapsamında ergonominin ve diş hekimliği ergonomisinin tanımı-ilkeleri; hekimin ve hastanın postürleri-pozisyonları, ergonomik diş hekimliği aletleri, dört elli diş hekimliği ve alet transferi, , kas iskelet sistemi hastalıkları ve bu hastalıklardan korunma yöntemleri, iş kolaylaştırma-hareket tasarrufu ilkeleri, hasta-sağlık çalışanı güvenliği sorunları ve kuralları bulunmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Uzel İ. Çam Y. Klinik Diş Hekimliği El Kitabı. ÇÜDHF Yayın no:5, Adana 2006. 2.Bramson JB. Smith S. Romagnol. G. Evaluating Dental Office Ergonomic Risk Factors And Hazards. J Am Dent Assoc 1998; 129: 174-183. 3.Hokwerda O. Ruijter R. Shaw S. Adopting a healthy sitting working posture during patient treatment. Universtair Medisch Centrum Groningen 2006. 4. An Introduction To Ergonomics: Risk Factors, MSDs, Approaches and Interventions. A Report of the Ergonomics and Disability. Support Advisory Committee (EDSAC) to Council on Dental Practice (CDP). ADA 2004.
Notlar
Funda Gülay Kadıoğlu. Dental Ergonomi ve Dört Elli Diş Hekimliği Ders Notu.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Diş hekimliği ergonomisine ilişkin temel kavramları açıklar ve örneklendirir. |
ÖÇ02 | Mesleğini uygularken hatalı pozisyonlardan kaynaklanacak meslek hastalıklarını açıklar ve bu hastalaıklardan korunmak için önlem alması gerektiğini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Dört elli diş hekimliğinin öneminin farkına varır. |
ÖÇ04 | Ergonomi ilkelerinin mesleki yaşamındaki yerini belirler. |
ÖÇ05 | Hastanın güvenliği için kurallara uygun bir biçimde çalışmanın önemini savunur. |
ÖÇ06 | Dental ekibin güvenliği için kurallara uygun bir biçimde çalışmanın önemini ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Ders Programını Tanıtma | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ergonomi ve İnsan Mühendisliği Bilimi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Ergonomiye İlişkin Terim ve Kavram Bilgisi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Makroergonomi, Organizasyonel Ergonomi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Fiziksel Ergonomi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Bilişsel Ergonomi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dental Ergonomiye Giriş | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Diş Hekimliği Ergonomisinin Bileşenleri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Diş Hekimliğinde Propriyoseptif Türev | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Diş Hekimliği Tedavilerinde Hekimin Ergonomik Konumları | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Diş Hekimliği Tedavilerinde Hastanın Ergonomik Konumları | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Diş Hekimliği Ergonomisi Açısından İş Kolaylaştırma Yöntemleri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Diş Hekimliği Ergonomisi Açısından Hareket Tasarrufu İlkeleri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Diş Hekimliğinde Ergonomik İyileştirme Programı | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Ergonomi Antropometri İlişkisi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Ara Sınav | kaynaklardan araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Diş Hekimliği Aletlerinde Ergonomik Tasarım | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
18 | Diş Hekimliği Ergonomisi Açısından Ağız Kavitesi Aydınlatması | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
19 | Dört Elli Dişhekimliği ve İlkeleri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
20 | Ergonomik Açıdan Dört Elle Diş Hekimliği Uygulamaları | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
21 | Diş Hekimliğine Özgü Meslek Hastalıkları | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
22 | Diş Hekimliğinde Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
23 | Kas-İskelet Sistemi Hastalıklarına Neden Olan Risk Faktörleri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
24 | Diş Hekimliğinde Kas-İskelet Sistemi Hastalıklarından Korunma Yolları | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
25 | Diş Hekimliğinde Hasta Güvenliğinin Sağlanmasında Ergonominin Önemi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
26 | Diş Hekimliğinde Sağlık Çalışanının Güvenliğinin Sağlanmasında Ergonominin Önemi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
27 | Diş Hekimliğinde Risk Yönetimi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
28 | Diş Hekimliğinde İş Akış Listeleri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
29 | Klinikte Ergonomik ve Güvenli Çalışmaya Giriş | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
30 | Klinikte Ergonomik ve Güvenli Çalışma İlkeleri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
31 | Farklı Klinik Uygulamalarda Ergonomik ve Güvenli Çalışma | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
32 | Yıl Sonu Sınavları | kaynaklardan araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 1 | 29 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 1 | 29 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,44 | ||
AKTS | 2 AKTS |