DEN335 Diş Hekimliği Ergonomisi ve Hasta-Sağlık Çalışanı Güvenliği

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod DEN335
Ad Diş Hekimliği Ergonomisi ve Hasta-Sağlık Çalışanı Güvenliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Diş hekimi adaylarının mesleki uygulamalarını yapacakları klinikleri ergonomik olarak tasarlamalarını, kas-iskelet sistemi hastalıklarından korunacak biçimde ergonomi kurallarına, dört elli diş hekimliği ilkelerine ve güvenlik kurallarına uygun bir biçimde çalışabilmelerini olanaklı kılmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin kapsamında ergonominin ve diş hekimliği ergonomisinin tanımı-ilkeleri; hekimin ve hastanın postürleri-pozisyonları, ergonomik diş hekimliği aletleri, dört elli diş hekimliği ve alet transferi, , kas iskelet sistemi hastalıkları ve bu hastalıklardan korunma yöntemleri, iş kolaylaştırma-hareket tasarrufu ilkeleri, hasta-sağlık çalışanı güvenliği sorunları ve kuralları bulunmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Uzel İ. Çam Y. Klinik Diş Hekimliği El Kitabı. ÇÜDHF Yayın no:5, Adana 2006. 2.Bramson JB. Smith S. Romagnol. G. Evaluating Dental Office Ergonomic Risk Factors And Hazards. J Am Dent Assoc 1998; 129: 174-183. 3.Hokwerda O. Ruijter R. Shaw S. Adopting a healthy sitting working posture during patient treatment. Universtair Medisch Centrum Groningen 2006. 4. An Introduction To Ergonomics: Risk Factors, MSDs, Approaches and Interventions. A Report of the Ergonomics and Disability. Support Advisory Committee (EDSAC) to Council on Dental Practice (CDP). ADA 2004.

Notlar

Funda Gülay Kadıoğlu. Dental Ergonomi ve Dört Elli Diş Hekimliği Ders Notu.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Diş hekimliği ergonomisine ilişkin temel kavramları açıklar ve örneklendirir.
ÖÇ02 Mesleğini uygularken hatalı pozisyonlardan kaynaklanacak meslek hastalıklarını açıklar ve bu hastalaıklardan korunmak için önlem alması gerektiğini ayırt eder.
ÖÇ03 Dört elli diş hekimliğinin öneminin farkına varır.
ÖÇ04 Ergonomi ilkelerinin mesleki yaşamındaki yerini belirler.
ÖÇ05 Hastanın güvenliği için kurallara uygun bir biçimde çalışmanın önemini savunur.
ÖÇ06 Dental ekibin güvenliği için kurallara uygun bir biçimde çalışmanın önemini ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Ders Programını Tanıtma kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ergonomi ve İnsan Mühendisliği Bilimi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Ergonomiye İlişkin Terim ve Kavram Bilgisi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Makroergonomi, Organizasyonel Ergonomi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Fiziksel Ergonomi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Bilişsel Ergonomi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Dental Ergonomiye Giriş kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Diş Hekimliği Ergonomisinin Bileşenleri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Diş Hekimliğinde Propriyoseptif Türev kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Diş Hekimliği Tedavilerinde Hekimin Ergonomik Konumları kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
11 Diş Hekimliği Tedavilerinde Hastanın Ergonomik Konumları kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
12 Diş Hekimliği Ergonomisi Açısından İş Kolaylaştırma Yöntemleri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Diş Hekimliği Ergonomisi Açısından Hareket Tasarrufu İlkeleri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Diş Hekimliğinde Ergonomik İyileştirme Programı kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Ergonomi Antropometri İlişkisi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Ara Sınav kaynaklardan araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Diş Hekimliği Aletlerinde Ergonomik Tasarım kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
18 Diş Hekimliği Ergonomisi Açısından Ağız Kavitesi Aydınlatması kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
19 Dört Elli Dişhekimliği ve İlkeleri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
20 Ergonomik Açıdan Dört Elle Diş Hekimliği Uygulamaları kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
21 Diş Hekimliğine Özgü Meslek Hastalıkları kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
22 Diş Hekimliğinde Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
23 Kas-İskelet Sistemi Hastalıklarına Neden Olan Risk Faktörleri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
24 Diş Hekimliğinde Kas-İskelet Sistemi Hastalıklarından Korunma Yolları kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
25 Diş Hekimliğinde Hasta Güvenliğinin Sağlanmasında Ergonominin Önemi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
26 Diş Hekimliğinde Sağlık Çalışanının Güvenliğinin Sağlanmasında Ergonominin Önemi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
27 Diş Hekimliğinde Risk Yönetimi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
28 Diş Hekimliğinde İş Akış Listeleri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
29 Klinikte Ergonomik ve Güvenli Çalışmaya Giriş kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
30 Klinikte Ergonomik ve Güvenli Çalışma İlkeleri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
31 Farklı Klinik Uygulamalarda Ergonomik ve Güvenli Çalışma kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
32 Yıl Sonu Sınavları kaynaklardan araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 1 29
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 61
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,44
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.12.2024 11:46