Genel Bilgi
Kod | PDRZ209 |
Ad | Gelişim Psikolojisi 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. METEHAN ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. METEHAN ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere bebeklik, okul öncesi, ikinci çocukluk, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri ve gelişim özellikleri, cinsiyet ve cinsiyet rolleri gelişim özellikleri, sosyal gelişim özellikleri gibi farklı gelişim alanları ile ilgili mesleki kavramları ve teorileri konusunda genel bir anlayış kazanılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği şu konulardan oluşmaktadır;bebeklik, okul öncesi, İkinci çocukluk,ergenlik, yetişkinlik dönemleri ve gelişim özellikleri, cinsiyet ve cinsiyet rolleri gelişim özellikleri, sosyal gelişim özellikleri ve bireysel farklılıkların nedenleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Santrock, J. W. (2011) Yaşam boyu gelişim, gelişim psikolojisi (G. Yüksel, Çev. Ed.) (13. Bs.). Nobel Yayın Dağıtım. Yurtal, F. (2019). Yaşamboyu gelişim. Nobel Yayın Dağıtım. Gürgan U. (2019). Gelişim psikolojisi. Nobel Yayın Dağıtım.
Notlar
İnanç, B., Bilgin, M., Atıcı, M. (2017). Gelişim psikolojisi: Çocuk ve ergen gelişimi (12. Bs.). Pegem Akademi Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Lawrence Kohlberg, Jean Piaget ve Caroll Gilligan açısından ahlak gelişimini açıklar. |
ÖÇ02 | John Dewey ve James Rest açısından ahlak gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Yetişkinlerde bilişsel gelişimi ve kavramlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Kişilik gelişimini ve kavramlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Psikoanalitik kişilik kuramlarını ve kavramlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Geleneksel Psikoanalitik kuramı açısından kişilik gelişimini açıklar. |
ÖÇ07 | Topografik Kişilik Kuramı açısından kişilik gelişimini açıklar. |
ÖÇ08 | Yapısal kişilik modeli açısından kişilik gelişimini açıklar. |
ÖÇ09 | Psikoseksüel kişilik gelişimi dönemlerini sıralayarak açıklar. |
ÖÇ10 | Çatışma, engellenme savunma mekanizmalarını tanımlar ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ11 | Psikososyal kişilik kuramına göre kişilik gelişimin aşamalarını sıralayarak açıklar. |
ÖÇ12 | Öğrenme ve insancıl kuramlara göre gelişimi açıklar. |
ÖÇ13 | Bireysel farklılıkların nedenlerini açıklar. |
ÖÇ14 | Çocuk gelişiminde risk barındıran durumları sıralar. |
ÖÇ15 | Aile çocuk yetiştirme tutumunu tanımlar. |
ÖÇ16 | Baskıcı aile çocuk yetiştirme tarzlarının özelliklerini açıklar. |
ÖÇ17 | İlgisiz ebeveyn ve aşırı hoşgörülü ebeveyn tutumlarının özelliklerini açıklar ve bunları birbirinden ayırt eder. |
ÖÇ18 | Koruyucu ve sıcak etkileşim ebeveyn tutumunun özelliklerini açıklar. |
ÖÇ19 | Demokratik ve destekleyici ebeveyn tutumunun özelliklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Lawrence Kohlberg, Jean PIAGET ve Caroll GILLIGAN ve ahlak gelişimi | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | John Dewey ve James Rest ve ahlak gelişimini | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yetişkinlerde bilişsel gelişimi ve kavramları | Araştırma, okuma, kaynak tarama. Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kişilik gelimini ve kavramları | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Psikoanalitik kişilik kuramlarını ve kavramları | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Geleneksel Psikoanalitik kuram | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Topografik Kişilik Kuram | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapısal kişilik modeli | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Psikoseksüel kişilik gelişim dönemleri | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Savunma mekanizmaları | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Psikososyal kişilik kuramı | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrenme ve insancıl kuramlar | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bireysel farklılıkların nedenleri | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çocuk gelişiminde risk barındıran durumlar | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |