Genel Bilgi
Kod | SRP245 |
Ad | Seralarda İklimlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EBRU KARNEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. EBRU KARNEZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Seralarda ısı iletiminin temel ilkeleri, Isı enerjisi üretimi, Isı santralleri, üretilen ısı enerjisinin seraya iletimi, Seralarda kullanılan ısıtma sistemleri ve projelendirilmesi, atık enerji kullanımı, enerji korunumu ve yakıt tüketiminin hesaplanmasını yapabilmek.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında seralarda ısıtmanın görevleri, ısıtma işlemlerinin temel ilkeleri, ısı iletimi ve esasları, ısıtmada kullanılan yakıtlar ve özellikleri, yakıtlardan ısı enerjisi üretimi ve transferi, seralarda ısı gereksiniminin belirlenmesi, ısıtma sistemlerinin çeşitleri ve projelenmeleri, seralarda atık ısıdan yararlanma ve ısı perdeleri yardımı ile enerjinin korunumu, ısıtma sistemlerinde kullanılan kontrol sistemlerinin tanımını kapsamaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim elemanı ders notları
Notlar
Öğretim elemanı ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkiye de örtüaltı gelişimini tanımlar |
ÖÇ02 | Bitkisel üretimde gün geçtikçe önemi artan seracılığı tanımlar |
ÖÇ03 | Bitki gelişimine etki eden temel iklim kavramlarını öğretir |
ÖÇ04 | Örtü altında yapılacak bitkisel üretimde gerekli iklim etmenlerinin düzenlenmesini tanımlar. |
ÖÇ05 | Isı iletiminin temel ilkelerini tanımlar |
ÖÇ06 | Seralarda Isıtma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlar. |
ÖÇ07 | Seralarda Kullanılan farklı ısıtma sistemleri avantaj ve dezavantajlarını tanımlar |
ÖÇ08 | Sera ısıtma sistemlerinde kullanılan borular, pompalar ve vanaları tanımlar |
ÖÇ09 | Sera ısıtmasında kullanılan kontrol sistemlerini tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Seracılıkta kullanılan örtü malzemelerini, yapı tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye ve dünya için küresel ısınmanın önemini, iklim değişikliğinin tarıma etkisini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Seralarda ve açık havada sebze ve süs bitkileri yetiştirir, bitkilerin bakımını, üretimini, çoğaltılmasını ve hasadını uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal mekanizasyonun bitki yetiştiriciliğindeki önemini ve kullanılan aletlerin özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ziraat alanı için gerekli bilişim teknolojileri hakkında bilgi sahibidir ve uygun bilgisayar programlarını kullanabilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sebze ve süs bitkilerinde bulunan hastalık, zararlı ve yabancı otları tanır, mücadelesinde uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel ekolojik kavramları ve ekolojik faktörleri tanımlar, tarımsal faaliyetlerin ekolojiye ve çevreye olan etkilerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili katılabileceği mesleki etkinlikleri listeler, öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilir, takım içerisinde ve bağımsız olarak çalışabilme yeteneğine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkilerdeki metabolik faaliyetleri, bitki fizyolojisini, bitki sistematiğini açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak özelliklerini, toprak oluşumu ve toprak analiz yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi üzerine temel kavram ve ilkeleri tanımlar, Türkiye ekonomisinde tarım sektörünün yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin büyümesi için gerekli olan mikro ve makro besin elementlerini kullanır, doğru, dengeli beslenme ve gübreleme ile üretim yapma becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Topraksız kültür ortamlarını kullanarak topraksız tarım yöntemleriyle bitki yetiştiriciliği yapar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Depolamanın önemini, hasatı yapılan ürünlerin depolanmasındaki gerekli şartları ve bunların arzda kaliteye etkilerini açıklar. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sertifikalı tohum ve hibrit tohum kavramlarını tanımlar, tohumculukta dikkat edilmesi gereken hususları belirtir. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Organik tarımın temel kavramlarını, özelliklerini ve organik sebze yetiştiriciliği yöntemlerini açıklar, uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal faaliyetlerde iş güvenliği kurallarını, temel İSG risklerini ve tehlikeleri önleme yöntemlerini bilir, çevre bilincine sahip olur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi hakkında öğrendiği bilgileri değerlendirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil ve dilin önemi, dillerin doğuşu, yayılışı ve yapı bakımından diller hakkında değerlendirme yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Zaman cümleleri, yardımcı fiiller, edatlar hakkında bilgi sahibidir ve mesleki terimlerin İngilizce karşılıklarını bilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sera ısıtmasının temel esasları, Uluslar arası birim sistemleri | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Isı iletiminin temel esasları, Kondüksiyon, Konveksiyon, Radyasyon, buharlaşma ve yoğuşma | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Isı üretimi, yakıtlardan ısı elde edilmesi, Yakıtların fiziksel özellikleri, Katı, sıvı ve gaz yakıtlar | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yakıtların etki derecesi, Yakma teknikleri, Kazan verimliliği | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Isı pompaları, Isı pompasının projelenmesi, Güneş enerjisinden yararlanma | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Isı santralleri, Katı yakıtlar için ateşleyiciler, ön yakma işlemleri, odun ve saman yakma | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sıvı yakıt ateşleyicileri, basınç ayarlayıcılar, yakma işleminin iyileştirilmesi, Gaz yakıt ateşleyicileri, Gazlı ateşleyicilerin armatürleri | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili ön araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Isı Kazanları, Kazan seçiminde kriterler, Buhar kazanları, korozyondan korunma | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yakıtın depolanması, kazanlara iletim yöntemleri, açık sistemler, kapalı sistemler, bacalar | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sirkülasyon pompaları, sera ısıtmasında kullanılan pompa çeşitleri, ısıtma sisteminde kullanılan armatürler | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Isı enerjisinin seraya taşınımı, kapalı sistemler, dağıtıcı borular, ısıtma borularının izolasyonu | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Seralarda ısı gereksiniminin belirlenmesi, seralarda kullanıla ısıtma sistemleri, borulu ısıtma sistemleri | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yükseğe yerleştirilmiş, yan duvar ve ön cephelere yerleştirilmiş borulu ısıtma sistemleri, vejetasyon ısıtması, taban ısıtması, Üfleyicili ısıtma sistemleri | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Seralarda enerji korunumu, ısı perdeleri | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ön araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ön araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |