EFMZ222 Eğitimde Araştırma Yöntemleri

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ222
Ad Eğitimde Araştırma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğretmen adaylarının, öncelikle yaşama ve olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı kazandırarak, bir problemi bilimsel yöntemi kullanılarak nasıl çözmeye çalışacakları konusunda bilgi, beceri ve tutum geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Bilim ve bilimsel araştırma süreciyle ilgili temel kavramlar, bilim tarihi ve felsefesi, Bilimin doğası, bilimsel yöntem ve bilimsel yöntem hakkındaki farklı bakış açıları, Bilimsel araştırmanın yapısı, problem, araştırmanın modeli, evren-örneklem, veri toplama ve analiz etme, verilerin sunumu yorumlanması ve raporlama

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.

Notlar

Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içerisindeki dönüşümlerini tartışır.
ÖÇ02 Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini açıklar.
ÖÇ03 Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar.
ÖÇ04 Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma süreç ve teknikleriyle ilgili incelemeler yapar ve sunar
ÖÇ05 Araştırma için bir problem belirler, bilimsel yöntem basamaklarını kullanarak araştırma yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Araştırma süreci - sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
4 Araştırmada veri toplama araçlarının genel özellikleri Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
5 Araştırmada verilerin analizi ve değerlendirilmesi Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Araştırmada makale, tez ve veri tabanlarına erişim Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
7 Araştırma modelleri ve türleri Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel, nitel ve karma araştırma desenleri, benzerlikler, farklılıklar Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
10 Nitel araştırmada örneklem, veri toplama, veri analizi Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik; Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
12 Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
13 Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
14 Eğitimde aksiyon (eylem) araştırması Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
15 Öğrenci ödevlerine ve ders sürecine yönelik genel değerlendirme Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 04:45