CGP250 Çocuk Edebiyatı ve Medya

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CGP250
Ad Çocuk Edebiyatı ve Medya
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Edanur ÖZCANLI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. Edanur ÖZCANLI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencilere çocuk edebiyatının temel kavramlarını ve türlerini öğrenmek, çocuk kitaplarının dil, içerik ve görsel özelliklerini analiz etmek, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimine uygun edebi eserleri seçebilmek,medyanın çocuk gelişimi üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini değerlendirmek,medya okuryazarlığı kazandırarak çocuklara uygun içerik seçiminde rehberlik etmek, aile ve eğitimcilerin, çocuk edebiyatı ve medya konusunda bilinçlendirilmesine katkı sağlamak, etkileşimli okuma ve yaratıcı drama gibi yöntemlerle çocukların edebi ve medya içeriklerine olan ilgisini artırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çocuk Edebiyatının Tanımı ve Önemi, çocuk edebiyatının gelişim alanlarına etkisi, çocuk edebiyatı türleri, çocuk kitaplarının özellikleri, farklı anlatım teknikleri, medya, medyanın çocuk üzerindeki etkileri, medya okur yazarlığı, aile ve çocuk edebiyatı.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Samur Öztürk, A. (2011). Çocuk edebiyatı ve medya. Vize yayıncılık: Ankara Ceylan, Ş. (2020). Çocuk Edebiyatı. Eğiten kitap: Ankara

Notlar

Ders Notları Öğr. Gör. Edanur ÖZCANLI Çocuk kitap çeşitlerini inceleme


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 0-18yaş çocukları için hazırlanan resimli çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikleri (içerik, resimleme ve fiziksel açıdan) açıklar.
ÖÇ02 Okuduğu-incelediği kitapların 0-18 yaş grubu çocuklarına uygun olup olmadığını ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağını açıklar.
ÖÇ03 Çocuk edebiyatına yönelik hikaye, masal, şiir, tekerleme, bilmece, çizgi roman gibi türleri sıralar.
ÖÇ04 Çocuklara yönelik televizyon programları, internet ve bilgisayar oyunları gibi belli başlı dijital medya ürünlerini sınıflar.
ÖÇ05 Dijital medya ürünlerinin çocukların fiziksel, bilişşel, dil, sosyal ve duygusal gelişimi üzerindeki etkilerini açıklar.
ÖÇ06 Çocuk ve dijital medya arasındaki etkileşimi inceleyen kuramları ayırt eder
ÖÇ07 Dijital medyanın çocuk ve ailesi arasındaki etkileşimlere olan etkisini bulgulara dayandırarak değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile iş birliği yapar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini sınıf yönetimine ve uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisini açıklar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çocuk edebiyatı ve tarihsel gelişimi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Edebiyatın çocuğun gelişime katkısı ve çocuğu kitapla tanıştırma Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
3 Çocuk edebiyatı türleri I-II Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Gösteri
4 Çocuk edebiyatı türleri III Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Resimli kitapların dış yapı özellikleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
6 Resimli kitapların iç yapı özellikleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
7 Farklı anlatım türleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çocuk Kütüphaneleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Çocuklarda kitap okuma alışkanlığı kazandırma. Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Konularına göre gelişimi destekleyen kitaplar. Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
12 Özel gereksinimli çocuklar ve çocuk edebiyatı. Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Medya ve Şiddet Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
14 Aile, çocuk, okul ve medya ilişkisi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Medya Okuryazarlığı Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 10:55