Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
Çocuk Gelişimi (Uzaktan Eğitim) | |
Kod | UTD101 |
Ad | Türk Dili I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OÜ Ortak Dersler (Üniversite) Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. KÜRŞAT TÜLÜCE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. KÜRŞAT TÜLÜCE
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkçenin zengin bir dil olduğunun farkına varan, yazılı ve sözlü olarak kendini etkili bir şekilde ifade edebilen, Türkçeyi hem sosyal ilişkilerinde hem de meslek hayatında başarılı bir şekilde kullanabilen, sözlü ve yazılı olarak kendini doğru şekilde ifade edebilen, yüksek dil bilincine sahip fertler olarak öğrencileri yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
1) Dil nedir? Dilin özellikleri ve dil kültür ilişkisi 2) Dilin türleri ve çeşitli dil tanımları 3) Dillerin doğuşu ile ilgili teorilere genel bakış ve yeryüzündeki dillerin yapısına ve kaynağına göre gruplandırılması. 4) Türkçenin tarihi dönemleri 5) Cumhuriyet öncesi ve sonrası dil çalışmaları 6 Ses bilgisi, 7) Yazım kuralları ve noktalama işaretleri 8) Resmi yazışmalar ve resmi yazı türleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Çeşitli Türk Dili ders kitaplarından hazırlanmış Ders Notları: 1) Üniversiteler İçin Türk Dili, Prof. Dr. Muharrem Ergin, Bayrak Yayınları 2012. 2) Türk Dili ve Kompozisyon, Zeynep Korkmaz, Ahmet Bican Ercilasun, Tuncer Gülensoy, Hamza Zülfikar, Ekim Basım Yayım, 2015. 3) Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Editör Mustafa Durmuş, Grafiker Yayınları, 2011. 4) Üniversiteler İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ali Yakıcı, Savaş Yelok, Mehmet Doğan, Mustafa Yücel, Yargı yayınları, 2012.
Notlar
1) Türkçe sözlükler 2) Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu 3) Öğretim Görevlisi Kürşat Tülüce, Ders Notları 4) Doğan Aksan, Türkçenin Gücü 5) Mehmet Kaplan, Kültür ve Dil
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk dilinin tarihi devirlerini ve bu devirlerdeki eserlerini listeleyebilir. |
ÖÇ02 | Türk dilinin anlatım özelliklerinin kendi ifadeleriyle açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Türk dilinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini göz önünde bulundurarak sözlü veya yazılı bir metindeki ses ve şekil bilgisi yanlışlarını düzeltir. |
ÖÇ04 | Türkiye Türkçesini oluşturan Anadolu'daki tarihi Türk yazı dillerini açıklayabilir. |
ÖÇ05 | Sözlü ve yazılı anlatımın türlerini ve özelliklerini açıklar, örnek sözlü ve yazılı metinler oluşturabilir. |
ÖÇ06 | İnsanı diğer canlılardan ayıran en önemli özellik olan dilin insan hayatındaki önemini açıklayabilir. |
ÖÇ07 | Dünyada, tespit edilmiş dil ailelerini listeleyebilir. Belli başlı dilleri tasnif edebilir. |
ÖÇ08 | Sesin ne olduğunu, seslerin özelliklerini, ses olaylarını ve ses olaylarının sebeplerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile hareket eder | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dil ile kültür ilişkisi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dilin Türleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiye Türkçesi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ses Bilgisi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ses Olayları 1 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ses Olayları 2 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yazım Kuralları 1 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yazım Kuralları 2 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Noktalama İşaretleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yazışmalar | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yazışma Uygulamaları ve değerlendirmeleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 20 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 20 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 80 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |