FENZ301 Fen Öğretimi I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FENZ301
Ad Fen Öğretimi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEDAT UÇAR
Dersin Öğretim Elemanı Arş.Gör.Dr. BETÜL KARADUMAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör.Dr. BETÜL KARADUMAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı fen öğretimi ile ilgili kuram, strateji, yöntem ve teknikleri uygulamalı olarak kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği fen öğretiminin amaçları, fen okuryazarlığı, öğrenme kuramları, kavram yanılgıları, öğretim stratejileri, işbirlikli öğrenme, laboratuvar teknikleri, laboratuvar güvenliği, basit malzemelerin fen öğretiminde kullanılması, kavram öğretimi, bilimsel modellerin kullanımı, ders planı hazırlanması ve uygulanması oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Okuma ödevleri

Notlar

Teoriden Pratiğe Fen Bilimleri Öğretimi - H. Gamze Hastürk


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fen öğretiminin amaçlarını listeler.
ÖÇ02 Fen öğretiminde yaygın kullanılan öğrenme kuramlarını açıklar.
ÖÇ03 Fen öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri ders planlarında kullanır.
ÖÇ04 Fen öğretimi programında yer alan kazanımlara yönelik ders planı geliştirir.
ÖÇ05 Kavram yanılgılarını ortadan kaldıracak yöntem ve teknikleri listeler
ÖÇ06 Fen öğretiminde argümantasyon temelli ders planı hazırlar.
ÖÇ07 Fen öğretimininde alternatif ölçme yöntemlerini listeler.
ÖÇ08 Fen öğretim programında yer alan öğrenme alanlarına uygun örnek ders planı yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanımı, öğrencilerden beklentiler, yıl içi çalışmalar, yıl içi değerlendirmeler ve final. Kullanılacak kaynaklar. Kullanılacak değerlendirme kriterinin tanıtımı. Ders planı örneği. Final projesi için geçmiş yıllara ait örnek uygulamaların gösterilmesi ve tartışılması. Okuma ödevleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
2 Fen öğretiminin amaçları. Fen okuryazarlığı. Okuma ödevleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme kuramları, Okuma ödevleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları- sunuş yoluyla öğretim stratejisi, Okuma ödevleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları ( buluş yoluyla öğrenme stratejisi, işbirlikli öğrenme, gösteri). Okuma ödevleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı (kavram haritası, v-diyagramı, bildiklerim-merak ettiklerim-öğrendiklerim çizelgeleri vb.) Okuma ödevleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Fen alanında yaygın olarak görülen kavram yanılgıları, Okuma ödevleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Laboratuvar teknikleri, laboratuvar güvenliği, Hazırlanan ders planları ve sunumları 1 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
10 Basit malzemelerin fen öğretiminde kullanılması, Hazırlanan ders planları ve sunumları 2 Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme , Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Analojilerle öğretim tekniği. Fen öğretiminde bilimsel modellerin kullanımı; Hazırlanan ders planları ve sunumları 3 Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
12 Fen öğretiminde kullanılan bazı teknolojiler: Arttırılmış gerçeklik, Phet simülasyonları Hazırlanan ders planları ve sunumları 4 Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Tartışma
13 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması -modelleme Hazırlanan ders planları ve sunumları 5 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Proje Temelli Öğrenme
14 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması -örnek olay Hazırlanan ders planları ve sunumları 6 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
15 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması - teknoloji uygulamaları Hazırlanan ders planları ve sunumları 7 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.12.2024 02:33