Genel Bilgi
Kod | FENZ303 |
Ad | Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MUSTAFA ALYAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. MUSTAFA ALYAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör.Dr. MUSTAFA ALYAR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
4-8. sınıf Fen Bilgisi dersi programındaki deneyleri içeren bir ders örneği tasarlar ve sunar. Deneyler yolu ile bilgileri günlük hayatta nerede ve nasıl kullanacağını kavrar. Bu şekilde öğrenciler uygulamalara karşı özgüven ve deneyim kazanırlar. Çünkü fen derslerinin etkili ve verimli geçebilmesi için yeterlik çok önemlidir.
Dersin İçeriği
Mikroskop kullanımı, bitki hücresi ve hayvan hücresi incelenmesi, , insan vücudu, ısı ve sıcaklık,basınç, madde, vizkosite, yüzey gerilimi, erime ve donma deneyleri, kaynama ve buharlaşma deneyler, ses deneyleri, optik, elektrik
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Aydın, F., Bertiz, H., Bahar, M., & Polat, M. (2013). Fen ve teknoloji laboratuar uygulamaları 1-2 (3. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Notlar
Aydın, F., Bertiz, H., Bahar, M., & Polat, M. (2013). Fen ve teknoloji laboratuar uygulamaları 1-2 (3. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, fen eğitiminde laboratuvarın tarihçesini ve önemini açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Öğrenci, bilimsel süreç becerilerini tanımlayabilir ve örnekler verebilir. |
ÖÇ03 | Öğrenci, güvenilirlik ve geçerlilik kavramlarını ölçme ve hata bağlamında tartışabilir. |
ÖÇ04 | Öğrenci, bir fizik konusuna yönelik yapılandırılmış bir deney tasarlayabilir. |
ÖÇ05 | Öğrenci, yarı yapılandırılmış bir kimya deneyini geliştirip raporlayabilir. |
ÖÇ06 | Öğrenci, biyoloji konularında yapılandırılmamış deneylerde hata kaynaklarını analiz edebilir. |
ÖÇ07 | Öğrenci, laboratuvar değerlendirme yöntemlerini eleştirip en uygun yöntemi seçebilir. |
ÖÇ08 | Öğrenci, fizik, kimya ve biyoloji konularına yönelik bir tasarım odaklı deney önerisi geliştirebilir. |
ÖÇ09 | Öğrenci, laboratuvar etkinliklerini Fen ve Teknoloji Öğretim Programı ile ilişkilendirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fen eğitiminde laboratuvarın önemi ve amacı: Laboratuvarla öğretimin tarihçesi, laboratuar çalışmalarının Fen ve Teknoloji programındaki yeri. | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
2 | Bilimsel yöntem ve bilimsel süreç becerileri: deney çeşitleri, deney tasarlama ve geliştirme, bilimsel süreç becerileri ve nasıl kazandırıldıklar | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
3 | Ölçme ve hata: güvenilirlik, geçerlilik, hata kaynakları, hata hesaplamaları. Deney çalışma yaprakları ve deney raporu: çalışma yaprakları çeşitleri | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
4 | Laboratuarda ölçme ve değerlendirme: değerlendirme yöntemleri ve araçları. | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
5 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında fizik,konularında yapılandırılmış deneyler-I | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
6 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında kimya, konularında yapılandırılmış deneyler-I | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
7 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında biyoloji konularında yapılandırılmış deneyler-I | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında fizik,konularında yarı yapılandırılmış deneyler-II | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
10 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında kimya konularında yarı yapılandırılmış deneyler-II | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
11 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında biyoloji konularında yarı yapılandırılmış deneyler-II | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
12 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında fizik,konularında yapılandırılmamış deneyler-III | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
13 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında kimya, konularında yapılandırılmamış deneyler-III | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
14 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında biyoloji konularında yapılandırılmamış deneyler-III | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
15 | Fen ve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında fizik, kimya ve biyoloji konularında tasarım odaklı deneyle-IV | Deney malzemelerini temin ederek sınıfı deney için hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-ıı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |