Genel Bilgi
Kod | FENS412 |
Ad | Fen Bilgisi Ders Kitabı İncelemesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TUBA DEMİRCİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders meslek bilgisi kapsamında öğretmen ve öğrencilere eleştirel ve analitik düşünme bilgi ve becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kitabında olması gereken fiziksel, eğitsel, görsel tasarım ve dil anlatım özellikleri ve standartlar; ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu; mevcut ders kitaplarından bazılarının içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkı, öğretimde kullanım kolaylığı vb. açılardan incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Küçükahmet (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi Fen Bilgisi 4-8. Nobel Yayın Dağıtım. Kılıç, A., & Seven, S. (2004). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Pegem A Yayıncılık.
Notlar
Güneş, M. H., & Çelikler, D. (2010). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Dersine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(5), 81-90. YILMAZ, M., Gündüz, E., Çimen, O., Karakaya, F., & Aslan, İ. (2021). 6. Sınıf fen bilimleri ders kitaplarının bilimsel içerik ve kazanımlar açısından incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 8(2), 101-122. Pekel, F. O. (2019). 8. sınıf fen bilimleri ders kitabının eğitsel, görsel, dil ve anlatım yönünden incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (78), 221-259.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ders kitabını inceleme ile ilgili temel bilgileri açıklar. |
ÖÇ02 | Ders kitabı inceleme temel bilgilerini güncel ders kitaplarını takip ederken uygular. |
ÖÇ03 | Ders kitaplarında karşılaştığı sorunlara çözüm üretir. |
ÖÇ04 | Ders kitaplarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
ÖÇ05 | Ders kitabı ile ilgili alan yazın taraması yapar. |
ÖÇ06 | Ders kitabının biçimsel görünümüne ilişkin ölçütleri söyler. |
ÖÇ07 | Ders kitabının bilimsel ilkelere uygunluğu ile ilgili ölçütleri söyler |
ÖÇ08 | Ders kitabının dil ve anlatımına ilişkin ölçütleri söyler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve ders içeriği ve değerlendirme hakkında bilgi verilmesi. | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ders kitabı incelemesi genel tanımı ve önemi | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Ders kitabında olması gereken fiziksel özellikler ve standartlar | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ders kitabında olması gereken görsel tasarım özellikleri ve standartlar | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ders kitabında olması gereken dil anlatım özellikleri ve standartlar | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu ve karşılaştırılması | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Ders kitaplarının içerik açısından incelenmesi | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Ders kitaplarının dil, öğrenci seviyesine uygunluk açısından incelenmesi | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ders kitaplarının format ve çekicilik açılarından incelenmesi | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ders kitaplarının öğretimde kullanım kolaylığı açılardan incelenmesi. | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğretimdeki yeni yaklaşımların ders kitaplarında kullanılabilirliğinin eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabilme | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Öğretimde yeni yaklaşımların ders kitaplarında kullanılabilirliğini etkilerini eleştirel bir şekilde yorumlayabilme | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
14 | Yabancı ders kitaplarının ülkemizdeki kitaplarla karşılaştırılması ve öğrenci sunumları | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | Ders kitaplarının incelemesinin genel değerlendirmesi | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |