Genel Bilgi
Kod | EM0029 |
Ad | Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YUSUF KUVVETLİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Endüstri Mühendisliğinin en temel konularından olan karar verme ve çok kriterli koşullar altında karar vermenin ele alınması, çok kriterli karar verme problemlerinin çözüm metotlarının gözden geçirilmesi, sürekli ve kesikli çok kriterli karar verme problemleri için çözümlerin incelenmesidir.
Dersin İçeriği
Çok kriterli karar verme problemleri hakkında genel bilgi. Çok kriterli karar verme problemleri ve çözüm yaklaşımları. Çok amaçlı optimizasyon modelleri. Hedef programlama. İnteraktif yaklaşımlar. Çok kriterli sıralama ve değerlendirme teknikleri. Bulanık mantık uygulamaları. Çok kriterli karar verme uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tzeng, Gwo-Hshiung, and Jih-Jeng Huang. Multiple attribute decision making: methods and applications. Chapman and Hall/CRC, 2011. Evans, Gerald William. Multiple criteria decision analysis for industrial engineering: methodology and applications. CRC Press, 2016. Zopounidis, C., & Doumpos, M. (Eds.). (2016). Multiple criteria decision making: Applications in management and engineering. Springer. Ravindran, A. R. (Ed.). (2016). Multiple criteria decision making in supply chain management. CRC Press.
Notlar
Konularla ilgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok kriterli karar verme yöntemlerini öğrenmek |
ÖÇ02 | Çok kriterli karar verme uygulamaları yapmak |
ÖÇ03 | Yenilikçi karar verme yöntemlerini öğrenmek ve araştırmak |
ÖÇ04 | Bulanık mantık ve belirsizlik altında karar verme konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak |
ÖÇ05 | Çok amaçlı karar verme yöntemlerini öğrenmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar, alanla ilgili bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bu bilgiyi değerlendirir, yorumlayıp uygular. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel değişiklikleri ve uygulamaları takip eder ve gerektiğinde bu yenilikleri inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliğindeki güncel teknik ve yöntemler ve bunların sınırları için detaylı bilgi sahibi olmak | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzey bilgiler için uzmanlık düzeyinde alanına yenilik sağlayacak özgün tanımları geliştirebilme | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik modelleme ve deneysel araştırma kurma ve uygulama becerisi ve bu süreçte ortaya çıkan karmaşık konuları analiz etme/çözme | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilme/önerebilme, sistem, parça veya süreç tasarımları için yeni çözümler önerebilme yeteneğine sahip olma | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Endüstri Mühendisliği problemlerini tasarlayabilme, problemlerin çözümü için yeni yöntemler geliştirebilme ve uygulayabilme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok disiplinli takımlarda çalışma, liderlik rolü ve sorumluluk alma ve karmaşık problemlere çözümler geliştirme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınırlı kaynakları kullanarak bilgiyi bilimsel metotlarla tamamlayabilme ve uygulayabilme becerisi ve kendi alanındaki bilgilerle çeşitli disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı iletişim için en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde yabancı dil kullanabilme | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Araştırma bulgularını ulusal ve uluslararası ortamlarda sözlü veya yazılı olarak sistematik ve açık bir şekilde sunabilme | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması süreçlerinde ve mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çok kriterli karar vermeye giriş | Konu hakkında genel bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çok kriterli karar verme mantığını anlamak | Konu hakkında genel bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Analitik hiyerarşi prosesi yöntemi | Yönteme dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Analitik network prosesi yöntemi | Yönteme dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
5 | Entropi yöntemi | Yönteme dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
6 | TOPSIS yöntemi | Yönteme dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | VIKOR yöntemi | Yönteme dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
8 | Proje Ödevi | Ödev raporu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | ELECTRE yöntemi | Yönteme dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Bulanık kümeler ve sayılar | Yönteme dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Kaba kümeler | Yönteme dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Gri ilişkisel analiz | Yönteme dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Çok amaçlı optimizasyon (giriş) | Mathematiksel modellemeye dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Çok amaçlı optimizasyon (hedef programlama) | Matematiksel modellemeye dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Çok amaçlı optimizasyon (heuristic) | Sezgisel yöntemlere dair okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |