EM0029 Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EM0029
Ad Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YUSUF KUVVETLİ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. YUSUF KUVVETLİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, Endüstri Mühendisliğinin en temel konularından olan karar verme ve çok kriterli koşullar altında karar vermenin ele alınması, çok kriterli karar verme problemlerinin çözüm metotlarının gözden geçirilmesi, sürekli ve kesikli çok kriterli karar verme problemleri için çözümlerin incelenmesidir.

Dersin İçeriği

Çok kriterli karar verme problemleri hakkında genel bilgi. Çok kriterli karar verme problemleri ve çözüm yaklaşımları. Çok amaçlı optimizasyon modelleri. Hedef programlama. İnteraktif yaklaşımlar. Çok kriterli sıralama ve değerlendirme teknikleri. Bulanık mantık uygulamaları. Çok kriterli karar verme uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tzeng, Gwo-Hshiung, and Jih-Jeng Huang. Multiple attribute decision making: methods and applications. Chapman and Hall/CRC, 2011. Evans, Gerald William. Multiple criteria decision analysis for industrial engineering: methodology and applications. CRC Press, 2016. Zopounidis, C., & Doumpos, M. (Eds.). (2016). Multiple criteria decision making: Applications in management and engineering. Springer. Ravindran, A. R. (Ed.). (2016). Multiple criteria decision making in supply chain management. CRC Press.

Notlar

Konularla ilgili makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çok kriterli karar verme yöntemlerini öğrenmek
ÖÇ02 Çok kriterli karar verme uygulamaları yapmak
ÖÇ03 Yenilikçi karar verme yöntemlerini öğrenmek ve araştırmak
ÖÇ04 Bulanık mantık ve belirsizlik altında karar verme konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
ÖÇ05 Çok amaçlı karar verme yöntemlerini öğrenmek


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar, alanla ilgili bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bu bilgiyi değerlendirir, yorumlayıp uygular. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel değişiklikleri ve uygulamaları takip eder ve gerektiğinde bu yenilikleri inceler ve öğrenir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliğindeki güncel teknik ve yöntemler ve bunların sınırları için detaylı bilgi sahibi olmak 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzey bilgiler için uzmanlık düzeyinde alanına yenilik sağlayacak özgün tanımları geliştirebilme
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik modelleme ve deneysel araştırma kurma ve uygulama becerisi ve bu süreçte ortaya çıkan karmaşık konuları analiz etme/çözme 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilme/önerebilme, sistem, parça veya süreç tasarımları için yeni çözümler önerebilme yeteneğine sahip olma 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Endüstri Mühendisliği problemlerini tasarlayabilme, problemlerin çözümü için yeni yöntemler geliştirebilme ve uygulayabilme
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çok disiplinli takımlarda çalışma, liderlik rolü ve sorumluluk alma ve karmaşık problemlere çözümler geliştirme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınırlı kaynakları kullanarak bilgiyi bilimsel metotlarla tamamlayabilme ve uygulayabilme becerisi ve kendi alanındaki bilgilerle çeşitli disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı iletişim için en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde yabancı dil kullanabilme 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Araştırma bulgularını ulusal ve uluslararası ortamlarda sözlü veya yazılı olarak sistematik ve açık bir şekilde sunabilme 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması süreçlerinde ve mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurma


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çok kriterli karar vermeye giriş Konu hakkında genel bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Çok kriterli karar verme mantığını anlamak Konu hakkında genel bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Analitik hiyerarşi prosesi yöntemi Yönteme dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
4 Analitik network prosesi yöntemi Yönteme dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
5 Entropi yöntemi Yönteme dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
6 TOPSIS yöntemi Yönteme dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 VIKOR yöntemi Yönteme dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
8 Proje Ödevi Ödev raporu Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 ELECTRE yöntemi Yönteme dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Bulanık kümeler ve sayılar Yönteme dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
11 Kaba kümeler Yönteme dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Gri ilişkisel analiz Yönteme dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Çok amaçlı optimizasyon (giriş) Mathematiksel modellemeye dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Çok amaçlı optimizasyon (hedef programlama) Matematiksel modellemeye dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Çok amaçlı optimizasyon (heuristic) Sezgisel yöntemlere dair okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Final Sınavı Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 04:11